Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

Základy focení - 4.část - Kompozice

17. 12. 2009 v 0:00 0 Základy focení - 4.část - Kompozice

Kompozice není nic jednoduchého a určitě nejde o věc, kterou se naučíte za den. S dnešním článkem, který se už více týká praxe, se naučíte dělat fotky s vhodnou kompozicí určitě rychleji. Mnoho příkladů a užitečných rad čeká na vás.

Právě jsme se dostali k nejtěžší části našeho seriálu a tou je kompozice. Expozice se dá částečne napravit pomocí softwaru nebo formátu raw, ale pokud naši fotografii pokazíme kompozičně, je už velmi obtížné s tím něco udělat. A proto je důležité mít cit pro kompozici, který se vám podaří získat pouze tím, že budete fotit. Ale nebojte se, přeci jenom existuje pár zásad a pravidel, které vám při tvorbě správné kompozice mohou velmi pomoct.

stock

Pro každou scénu se hodí jiná kompozice a nedá se tedy říct, kdy použít jakou variantu. Proto bude tento článek spíše souhrnem všeobecných pravidel a příkladů, které si ovšem musíte v praxi uplatnit sami a po svém.

Hloubka ostrosti

stock

Hloubka ostrosti je při tvorbě kompozice opravdu zásadní věc. Nejvíce je její využití vidět na makro fotografiích, ale pomáhá nám také u kompozičního řešení jiných druhů fotek.

Vyjadřuje nám vzdálenost od nejbližšího po nejvzdálenější bod ostrosti, tudíž objekty, které jsou v této vzdálenosti, jsou ostré a ty ostatní jsou rozostřené (neurčité). Hloubku ostrosti ovlivnují tyto faktory:

  • Ohnisková vzdálenost objektivu – Čím vyšší má objektiv ohniskovou vzdálenost, tím je hloubka ostrosti menší.
  • Clona – S vyšším clonovým číslem hloubka ostrosti roste a naopak.
  • Vzdálenost předmětu – Hloubka ostrosti stoupá s vzdáleností předmětu od objektivu.
stock

Kompoziční techniky

Dostáváme se k slibovanému výčtu rad a technik, které vám pomohou při tvorbě správné kompozice.

Pravidlo zlatého řezu

Pravidlo zlatého řezu využíváme hlavně při focení krajiny. Objekty na snímku by měly být v poměru 1 : 1,6. Nejlépe si toto pravidlo vysvětlíme na konkrétním příkladu (viz. obrázek).

stock

Zde můžeme vidět využití zlatého řezu v praxi. Kopec (travnatá plocha) je v poměru 1 : 1,6 k obloze. Díky této kompoziční metodě jsme se vyhnuli nudné středové kompozici, ale ani jedna část obrázku (obloha, kopec) nezabírá moc místa jen pro sebe.

Pravidlo třetin

Toto pravidilo je opravdu univerzální a dá se použít skoro pokaždé. Spočívá v tom, že si snímek rozdělíme na 3 pomyslné části (jak vertikálně tak i horizontálně) a objekt zájmu (bod, na který se soustředíme, je pro náš snímek stěžejní) umístíme co nejblíže k jedné z linií (viz. obrázek).

stock

Na této fotce vidíme 4 linie které nám obraz rozdělí na 9 částí. Aby vypadal snímek efektivně a kompozice byla vhodná umístil, jsem objekt zájmu (stožár elektrického vedení) do třetí třetiny obrázku (tedy za druhou svislou linii). Snažte se vždy umístit objekt zájmu do některé z krajních třetin nebo na určitou linii, ale ne na střed.

Pravidlo lichého počtu

Pokud máme na obrázku lichý počet objektů vytvoří, nám takzvaný efekt zarámování. Jeden objekt máme uprostřed a ty okolní ho obklopují (viz. obrázek).

stock

Na tomto obrázku krásně vidíme, jak nám stromy ohraničí lavičku, která je uprostřed.

Lineární kompozice

Linie je část scény, kde se potkávájí dvě kontrastní části fotografie (například v místě kde se „střetává“ střecha s oblohou). Linie jsou pro správnou kompozici snímku důležité, ale slouží hlavně pro navození různých dojmů. Podle umístění, směru a charakteru mají linie různý účinek.

stock

Více se dozvíte v části článku s názvem „Vyjádření prostoru“

Barevná kompozice

Takzvaná „barevná kompozice“ je založena na silném nebo naopak slabém kontrastu mezi barvami, které nám daná scéna nabízí. Hledejte různé barevné harmonie, které spolu ladí, ale i kontrastní předěly, které nám snímek ozvláštní a opticky rozdělí. Tento pojem (barevná kompozice) se opravdu velmi těžce vysvětluje slovy, ale určitě pochopíte jeho podstatu z přiložených obrázků.

stock

Kompozice tohoto snímku je založená na kontrastu mezi silnicí (tmavé odstíny barev) a okolní pouští (velmi světlé odstíny).

stock

Zde je kompozice založena na nulovém kontastu samotné pouště, která kontrastuje pouze s oblohou.

stock

Na tomto snímku vidíme, jak silueta stromu kontrastuje s jinak málo kontrastní (a díky správně použité hloubce ostrosti neurčitou) krajinou.

Vyjádření prostoru

Pomocí kompozice můžeme dodat snímku pocit prostoru („3D“) ale můžeme na něm vyvolat i nějakou „náladu“ a to několika způsoby:

  • Uzavřený prostor naznačíme ohraničením snímku z obou stran (například vysokými stromy).
  • Otevřený prostor naopak znázorníme neohraničeným snímkem, na kterém horizont nekončí (víme že horizont pokračuje).
  • Pomocí průniku linií (například hřebenů hor) můžeme zaujmout divákovu pozornost.
  • Svislé linie navozují pocit výšky a mohutnosti.
  • Sbíhající linie nám pomohou navodit dojem většího prostoru, dálky a také přitahují oko diváka do místa, kde se sbíhají.
  • Zaoblené křivky obvykle vyvolávájí dojem dynamiky a pocitu proudění v obraze.

Abychom si tato pravidla ukázali v praxi, podíváme se na nějaké konkrétní fotografie.

stock

Na tomto snímku krásně vidíme krajní ohraničení, díky němuž působí prostor uzavřeně.

stock

Tato fotografie není nikterak uzavřená ani ohraničená, a tak působí „otevřeným“ dojmem.

stock

Protínající se linie hřebenů hor dělají tuto fotografii pro diváka mnohem zajímavější.

stock

Díky správné kompozici a umístění „linií“ vypadají mrakodrapy opravdu vysoce a mohutně.

stock

Na této fotografii vidíme, jak diagonální linie navozují dojem „většího“ prostoru.

stock

Zaoblená křivka pouštní duny působí opravdu dynamickým dojmem.

Skladebné principy

Pomocí těchto principů můžeme naše kompoziční dovednosti hodně vylepšit a dělat zajímavější fotografie.

Princip role

Vždy bychom si měli uvědomovat, co je pro nás na snímku klíčové (co má hlavní roli) a co je pro nás jen okrajové (vedlejší role). Klíčový objekt by měl být ostrý a výrazný a vedlejší objekty mohou být rozostřené.

stock

Na této fotografii zastávají hlavní roli podzimní listy a ne rozhledna v pozadí. (Zároveň je tato fotografie krásnou ukázkou hloubky ostrosti.)

Princip rytmu

Pokud se některé objekty pravidelně opakují, vytvářejí určitý rytmus, který může naši fotografii ozvláštnit, a pokud ho něčím narušíme, působí rytmus ještě zajímavěji.

stock

Zde máme krásný příklad narušení rymtu fotografie, toto narušení diváka určitě zaujme.

Princip symetrie

Hledejte symetrické (tvarově, barevně nebo velikostně podobné) objekty. Symetrie totiž vyvolává vyváženost, rovnováhu a klid.

Princip proporce

Tento princip se bude nejlépe popisovat na konkrétním příkladu. Člověk má přestavu o velikosti předmětů a tak pokud ho chceme překvapit, vyfotíme například tužku tak, že bude vypadat jako předmět, který je vyšší než výšková budova. Možná se ptáte, jak toho docílíme. Odpověď je jednoduchá, tužku postavíme těsně před objektiv a výšková budova bude 5 km vzdálená, čímž docílíme této proporční zvlášnosti.

Panorama – Skládání snímků

stock

Pokud chceme zabrat opravdu širokou výseč a nemáme u sebe speciální optiku (např. rybí oko), je pro nás panorama jediná volba. U panoramatu je většinou velice těžké dodržet kompoziční pravidla, protože zabereme opravdu veliké množství objektů. Dobré je panorama ohraničit ze stran, nebo pokud nám to situace dovolí, mít jen jeden objekt zájmu (v praxi velmi těžce dosažitelné).

Ostatní pravidla

stock
  • Pohybující se předmět by měl mít před sebou prostor (ve směru pohybu).
  • Nikdy by nám neměl žádný předmět rozdělit fotografii na 2 poloviny.
  • Horizont by neměl rozdělovat snímek na 2 poloviny (doporučuji použít zlatý řez).

Závěr

Na závěr chci poděkovat orchidce za poskytnutí nádherné makro fotografie. V příštím díle se můžete těšit na vysvětlení práce s barvami a světlem. Vysvětlíme si i pojem HDR.

František Spurný alias Ferda je dlouhodobým návštěvníkem stránek a jedním z mladších autorů. Věnuje se fotografování, úpravám fotek a tvorbě skvělých efektů v Photoshopu. Zároveň je fanatickým hráčem Team Fortress 2 a jeho komentáře jsou pastvou pro uši všech nešťastníků, kteří se jeho ďábelských her účastní.

Zdrojový soubor : Není k dispozici

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi