Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

Efekty v podpisech - základy

21. 3. 2010 v 0:00 5 Efekty v podpisech - základy

Jak nám nadpis napovídá, v tomto článku se budeme věnovat tvorbě efektů v podpisech. Způsobů je opravdu mnoho, a tak si v tomto článku ukážeme jen ty základní, které můžete sami dále rozvíjet.

Efekty v podpisech můžeme tvořit jak pomocí základních funkcí, tak i za použití různých doplňků (c4d rendery, štětce, atp.). Pro začátek se budeme snažit co nejvíce využít základních funkcí při tvorbě podpisů, ale nebojte ukážeme si práci s „doplňky“.

Tvorba efektů pomocí fitrů

stock

Pomocí filtrů můžeme vytvořit opravdu zajímavé efekty a přitom je práce s nimi velice jednoduchá. Filtrů je nepřeberné množství, ale my si ukážeme jen ty co se nám budou hodit na tvorbu efektů. Přitom nepůjde o žádné laciné efekty, které můžete vidět u mnoha základních a starých tutoriálů o Photoshopu.

Zvlnění

Tento filtr najdeme v nabídce filtr/deforma­ce/zvlnění a slouží k vytvoření vlnek na podpisu, jejich sílu můžeme ovlivnit posivníkem „míra“ a také výběrem velikosti.

stock

Teď si ukážeme použití toho filtru na konkrétním podpisu podpisu.

stock

Vlnky nám vznikly na celé ploše podpisu a tak vrstvu s nimi promažeme (nejlépe přes masku), aby nám zůstaly jen tam kde chceme.

stock

Zde máme výsledek. Vlnky můžeme dále upravovat (zostřovat, přebarvovat, atp.).

Zkroucení

Filtr zkroucení najdeme v nabídce filtr/deforma­ce/zkroutit. Poslouží nám ke zkroucení předem vybrané oblasti. Máme možnost nastavit si sílu zkroucení pomocí posuvníku „ůhel“. Samozřejmě můžete filtr aplikovat na celý obrázek, to ale většinou není vůbec praktické, takže je lepší se soustředit na menší detaily.

stock

A to si přesně demonstrujeme – zde si předem vybereme oblast, na kterou filtr aplikujeme.

stock

Nejdříve si uděláme čtvercový výběr (je důležité držet shift při roztahování, jinak bude náš efekt deformovaný – orientuje se podle toho, jaký výběr uděláte), potom teprve můžeme aplikovat filtr.

stock

Jak vidíte, tento efekt je velmi pěkný (podle mého skromného názoru), ale neměli byste se tím nechat unést a nějak to přehánět. Mnoho vlnek nedělá dobrotu.

Rozmáznout

Najdete jej v nabídce filtr/rozostře­ní/rozmáznout. Pokud vašemu podpisu chybí tok (flow), je tento filtr možné východisko (rozmazává po směru vámi určeného úhlu, tedy na jednu stranu silou, kterou si také určíte).

stock

Budeme postupovat úplně stejně jako u filtru zvlnění.

stock

Určitě nebudeme chtít rozmazat celý podpis a tak přichází na řadu guma.

stock

Podpis dostal jasný směr toku (flow) a to díky tomuto jednoduchému postupu.

Vítr

Nalézá se v nabídce filtr/styliza­ce/vítr. Díky němu můžeme dodat podpisu tok, vytvoří nám silný pocit pohybu na podpisu. Tento filtr je bohužel poměrně omezený, takže manipulace s ním může být trochu komplikovanější.

stock

Jako příklad jsem záměrně vybral rozdělaný podpis, který si vyloženě „říká“ o svislý tok (flow) shora dolů.

stock

Možná si říkáte, jak se mi povedlo nasměrovat tento efekt svisle, když máme v nabídce směr možnosti usměrnění jen do stran (což je zásadní nevýhoda tohoto filtru). Je to velice jednoduchá finta. Natočíme si plátno o devadesát stupňů a až potom použijeme filtr (nebo můžete plátno zvětšit a vrstvu, na kterou chcete filtru aplikovat transformovat na libovolný úhel, a potom vrátit zpět).

stock

Po promázaní vrstvy s filtrem dostanete podobný výsledek.

Postřik

Pomocí filtru postřik (filtr/tahy štětce/postřik) můžeme podpisu dodat „hrubost“, texturu. Osobně ho velmi rád používám při finálních úpravách podpisu.

stock

Filtr si ukážeme na hodně jemném podpisu, který nám takto zhrubne.

stock

Je vhodné zvolit rozumnou sílu postřiku a nepřehánět to (střední hodnoty), aby nám nevznikala přeostřená místa.

stock

Na závěr již tradičně promažeme a máme hotovo.

Na skoro stejném principu fungují filtry „úhlové tahy“ a „nastříkané tahy“, u kterých můžeme nastavit směr. My se o nich nebudeme podrobněji zmiňovat (je to zbytečné), ale určitě si práci s nimi vyzkoušejte.

Zářící obrysy

Tento filtr najdeme v nabídce filtr/styliza­ce/zářící obrysy. Práce s ním je velice zábavná a tvůrčí. I když se o něm v tomto článku dál bavit nebudeme (bude mu věnována veliká pozornost v pokračování toho článku), chtěl jsem ho alespoň zmínit (ti šikovnější mohou začít zkoušet už teď a nemusí čekat na další článek).

stock

Zkapalnit

O tomto filtru si také podrobněji povíme až v dalším díle tohoto článku, zatím se o něm jen zmíním a to z toho důvodu, že práce s ním je velmi intuitivní a i bez bližšího návodu se s ní někteří naučí pracovat (ti ostatní si počkají na článek pro pokročilé).

Tvorba efektů pomocí štětců

V této části se budeme z věnovat převážně použití základních štětců a jejich úpravě. Trochu se také podíváme na štětce, které najdeme na internetu.

Základní štětce

Protože je tento článek psán pro lidi co začínají s podpisy, nikoliv s Photoshopem, nebudeme si detailně popisovat možnosti nastavování štětců, ale radši si ukážeme nějaké konkrétní příklady štětců a jejich nastavení.

Grunge štětce

stock

Pokud si chcete vytvořit na podpisu pomocí základních štětců grunge efekt, jsou tyto štětce (viz. obrázek) velice vhodné.

stock

Teď si zkusíme „vyrobit“ jeden ukázkový grunge štetec (viz. obrázek), který se nám bude hodit nejen při tvorbě grunge podpisů.

Tohle se zobrazí místo obrázku

Pomocí přiloženého obrázku se vám určitě podařilo si tento štětec vytvořit, a teď už není nic lehčího než si zkusit zaexperimentovat s nastevením a s jinými štětci.

stock

Na tomto podpisu je vidět využití grunge štětců, vyrobených ze základních štětců ve photoshopu.

Kruhové štětce

stock

Kruhové štětce se většinou využívají na tvorbu světelných efektů, můžeme je ale použít podobně jako již dříve zmíněné grunge štětce.

Chceme-li na našem podpisu dotvořit světlo, mohou nám k tomu výborně posloužit měkké (tvrdost nastavená na 0%) kulaté štětce.

stock

Na tomto podpisu vytvoříme jemné červeno-fialové světlo pomocí měkkého kruhového štětce.

stock

Takto bude vypadat (bez černého pozadí) vrstva ze štětci, které následně nastavíme režim prolnutí „zesvětlit“

stock

Tady už vidíme výsledek. S touto tvorbou světla se dá dobře experimentovat a to jak s barevností, tak s množstvím a silou světelných zdrojů.

Ostatní štětce

Photoshop nabízí nepřeberné množství základních štětců, je zbytečné všechny zmiňovat. U tvorby podpisů je velmi důležité experimetovat, a tak určitě vyzkoušejte různé štětce, měňte jejich nastavení a sami uvidíte, co vám vyhovuje nejvíc.

Štětce z internetu

Tato část článku bude věnovaná ukázkám různých druhů štětců, které můžete na internetu najít. Ukážeme si také kde štětce hledat.

Splatter – cákance

stock

Tyto štětce jsou velice vhodné na tvorbu grunge podpisů, ale dají se použít v podstatě kdekoliv (tedy rozhodně ne jen u podpisů).

Abstraktní a Fraktály

stock

Tyto štětce jsou v podstatě univerzální, a tak je můžeme bez obav používat, hodí se nejvíce na „moderní“ témata (vesmír, sci-fi, atp.).

Grunge

stock

Tady snad není potřeba nic dodávat, grunge štětce jsou podobně jako splatter štětce velmi vhodné na tvorbu grunge podpisů.

Ornamenty

stock

Další univerzální druh štětců, najdeme mezi nimi i velmi oblíbené květinové vzory.

Vesmír

stock

Pokud si na podpis chceme vložit planetu nebo hvězdné pozadí, není nic lehčího než sáhnout po těchto štětcích.

Kde štětce hledat?

Stránek, na kterých najdete štětce do photoshopu, je mnoho, proto zmíním jen o ty nejlepší (respektive mé nejoblíbenější).

Tvorba efektů pomocí c4d

Většina tvůrců podpisů se neobejde bez c4d, což je podle mě na jednu stranu smutné, ale na tu druhou se není moc čemu divit. Pomocí c4d totiž můžeme vytvořit velmi pěkné efekty, které bysme bez nich jen stěží tvořili.

C4d se dají dělit na tři pomyslné skupiny: Wireframy, Efektní c4d a Obyčejné c4d (pozn. zní to zvláštně, ale nedokážu to jinak formulovat).

Wireframe

stock

Wireframy jsou v podstatě jen „kostry“ c4d, tvořené většinou jen černými čárami. Jejich použití se hodí při tvorbě „moderních“ (např. sci-fi) podpisů.

Efektní c4d

stock

Tento druh c4d je asi nejpopulárnější, protože většina autorů ráda pracuje s bohatými efekty, zvlášť když si s nimi nemusí přidělávat práci. Vyznačují se černým pozadím a neurčitostí tvarů.

Obyčejné C4d

stock

Tyto „pravé“ c4d jsou ořezané (bez pozadí), z pravidla velmi detailní a práce s nimi je trochu jiná než s efektními c4d a wireframy, ale to si ukážeme až v praktické části.

Tvorba efektů v praxi

Zatím byl tento článek spíše výčtem funkcí photoshopu, a teď si konečně ukážeme, jak to funguje v praxi

Tvorba efektů pomocí štětců – praxe

stock

Na obrázku vidíte rozdělaný podpis, kterému chybí výraznější efekty, takže si předvedeme, jak nějaké vytvořit.

Tohle se zobrazí místo obrázku

Vytvoříme si tento štetec (nebo podobný) a s jeho pomocí na podpisu vytvoříme patřičný efekt tak, že zvolíme nějakou výraznou barvu (která ovšem musí do podpisu sedět) a uděláme naším štětcem na podpise „čáru“ (ve směru toku a blízko bodu zájmu).

stock

Vidíme, že tento efekt tam úplně nezapadá, takže se ho pomocí stejného stětce s tmavším odstínem barvy pokusíme do podpisu lépe zapracovat.

stock

Protože ještě nejsme s efekty na podpise spokojeni, zkusíme něco dalšího.

stock

Na novou vrstvu pomocí splatter stětců naneseme dva „cákance“

stock

V tuto chvíli si ukážeme, že se dá tvorba efektů pomocí štětců výborně kombinovat s filtry. V našem případě jsme na vrstvu ze splatter štětci aplikovali filtr zvlnění.

stock

Vytvoříme si novou vrstvu (název: „ořezová maska“), na kterou dáme použít obraz (ctrl+alt+shift+e), a tuto vrtvu potom nastavíme jako ořezovou masku (viz. obrázek).

stock

Na vrstvě „ořezová maska“ invertujeme barvy (ctrl + i) a náš efekt je hotový. Pomocí ořezové masky se dají tvořit pěkné efekty nejen invertováním barev, ale také posunutím ořezové masky vůči vrstvě, na které je tato maska použita.

Kombinujte štětce s filtry, používejte ořezové masky a experimentujte při tvorbě vlastních štětců. Pokud dodržíte má doporučení, úspěch vás nemine.

Tvorba efektů pomocí C4d – praxe

C4d bude věnována větší pozornost v druhém pokračování tohoto článku (efekty v podpisech pro pokročilé), proto si zde ukážeme pouze základy práce s c4d, které se nám potom budou velmi hodit.

stock

Na tomto nedokončeném podpisu si ukážeme práci s c4d. Na začátku si vytvoříme efekty pomocí „efektních“ c4d a poté si vyzkoušíme i práci s wireframy a cd4.

Tohle se zobrazí místo obrázku

C4d (viz. obrázek) vložíme do podpisu a nastavíme režim prolnutí na závoj.

stock

C4d nám zatím do podpisu vůbec nezapadá a to jak barevně, tak pozičně. Pomocí funkce odstín a sytost (ctrl + u) si ho přebarvíme na modro a nakonec jej zmenšíme, umažeme části, které se nám nelíbí, a máme hotovo.

stock

Práci s „efektními c4d“ máme už zvládnutou a teď si ukážeme základy práce s „klasickými“ c4d.

Tohle se zobrazí místo obrázku

C4D (viz. obrázek) vložíme do podpisu a vodorovně ho převrátíme (úpravy/transfor­movat/převrátit vodorovně).

stock

C4D už máme otočené a teď ho vhodně umístíme na podpis a změníme jeho barvu na modrou (ctrl + u).

stock

Aby nám tento efekt lépe zapadl, rozostříme a ztmavíme jeho levou část (pomocí nástojů rozostření a ztmavení).

Úplně na závěr této části přidáme do podpisu poslední druh c4d, wireframe.

Tohle se zobrazí místo obrázku

Wireframu nastavíme režim prolnutí na závoj, umístíme ho podle potřeby na podpis a v našem případě mu invertujeme barvy (tím docílíme toho, že čáry na podpisu budou bílé a ne černé).

stock

Z podpisu jsem oddělal „klasické“ c4d, protože v kombinaci s wireframem nevypadaly dobře. Rozhodně nemusíte do podpisu efekty jen přidávat, někdy je lepší něco ubrat, případně to nahradit něčím jiným.

Závěr

Závěrem bych vás chtěl poprosit, pokud máte nějaké osvědčené způsoby na tvorbu efektů, určitě mi dejte tip (ať v komentářích, nebo přes osobní zprávu) a já tyto způsoby rád umístím do článku pro pokročilé. Díky.

František Spurný alias Ferda je dlouhodobým návštěvníkem stránek a jedním z mladších autorů. Věnuje se fotografování, úpravám fotek a tvorbě skvělých efektů v Photoshopu. Zároveň je fanatickým hráčem Team Fortress 2 a jeho komentáře jsou pastvou pro uši všech nešťastníků, kteří se jeho ďábelských her účastní.

Zdrojový soubor : Není k dispozici

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #5
  • Dead
  • 11. August 2011 | 19:38
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Pěkné pěkné ;) Chválím...

  • #4
  • Shark
  • 9. August 2011 | 15:21
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ano, jsem totalní začátečník.. Ale mám obrázek Samuraje, tak mě napadlo, že ho duplikuju dvakrát... a ana tom vrchním udělám efekt rozmazaní, pak vezmu gumu a mažu vrstv u, která vlastní efekt rozmazaní a jediná věc, která se děje, je, že se maže vrstva s efektem, ale pod ní je tá, která byla na začátku duplikovaná, takže všechno je rozmazané, jen co mažeme je normalní.. Je to šikovný efekt a děkuju ! :)

  • #3
  • lefiath
  • 13. April 2011 | 21:39
  • Skupina: Správci

Musíte si vytvořit jednu extra vrstvu, na které ten efekt provedete, a budete ji promazávat s tím, že pod ní budete mít původní. Tohle není článek pro úplné začátečníky.

  • #2
  • Ony
  • 13. April 2011 | 20:30
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

To by mě to zajímalo :(

  • #1
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 4. March 2011 | 09:17
  • Skupina: Neregistrovaní

Po promázaní vrstvy s filtrem dostanete podobný výsledek.

ako to mam premazať bez toho, aby mi to nerobilo biele šmuhy?? :(

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi