Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

Základy Fotografické Post-Produkce

15. 2. 2010 v 0:00 5 Základy Fotografické Post-Produkce

Nejste spokojeni s tím, jak vypadají vaše fotografie, když je přenesete z fotoaparátu do počítače? Jsou rozostřené, světlo není dost povedené, a do záběru krajinky se vám připletl kamarádův ošklivý obličej? Potom čtěte dál, naučíte se základní techniky, které vám pomohou tyto problémy buď vyřešit, nebo zmírnit.

Úplně na záčátek by bylo vhodné si říct, co výraz „post-produkce“ vyjadřuje. Post-produkce se zabývá úpravou a korekcí fotografií, tedy jak vychytáváním a opravováním možných chyb, které vznikly při focení, tak i vylepšováním fotky nad rámec možností fotoaparátu. Na fotografii můžeme upravit v podstatě cokoliv (barvy, kontrast, hloubku) a přesně o těhle úpravách bude tento článek.

Pro upravování budeme využívat Adobe Photoshop, i když existuje mnoho jiných programů, protože nám umožní realizaci složitějších úprav.

Na začátek si popíšeme ty funkce Photoshopu, které budeme využívat, posléze si ukážeme něco ze základů retušování a v závěru si předvedeme, jak vypadá kompletní úprava fotografie v praxi. Mimo poslední praktické ukázky berte všechny změny a úpravy pouze jako ukázkové, neznamená to, že se obrázky vždy mění k lepšímu (tímto bych rád předešel případným komentářům, že některé obrázky bylo lepší nechat neupravené).

Korekce expozice

V této části článku budeme upravovat „světlo“ na fotografii a to vše za pomoci funkcí photoshopu, které najdete v nabídce Obraz/Přízpůsobení.

Úrovně

stock

Pomocí úrovní můžeme expozici velmi jednoduše upravovat a vylepšovat. Pokud chceme fotografii ztmavit, budeme táhnout levým posuvníkem. Pokud chceme fotografii zesvětlit, potáhneme pravým. Při těchto úpravách ovšem ztrácíme úrovně (informace o fotografii, data), což někdy není na škodu, ale pokud chceme zachovat všechny úrovně, budeme využívat prostřední posuvník.

Jak jste si možná všimli, na obrázku vidíme histogram (vyznačen zelenou barvou), díky němuž dokážeme poznat, je-li fotografie přeexponovaná či podexponovaná, a pomocí úrovní to můžeme také částečně napravit (pokud neumíte pracovat s histogramem, podívejte se sem).

stock

V první části obrázku můžete vidět neupravenou fotografii. V druhé části vidíme ztmavené barvy, vytvořené posunutím levého posuvníku. V třetí části vidíme zesvětlení barev (táhneme za pravý posuvník). A v poslední čtvrté části vidíme úpravu expozice za pomocí všech tří posuvníků.

Křivky

stock

Křivky fungují podobně jako úrovně, je tu ale velký rozdíl v jejich aplikaci. Pracujeme s křivkou, kterou můžeme deformovat pomocí bodů. Ve spodní části (viz obrázek) se nachází stíny, uprostřed jsou střední tóny a nahoře máme světla. Pokud křivku posouváme pomocí bodů do horního levého rohu, tak fotografii zesvětlujeme, a posunutím na opačnou stranu zase ztmavujeme.

stock

Příklad ztmavení pomocí křivek, kterého docílíme přesunutím křivky blíže k pravému dolnímu rohu. Protože jsme křivku trochu zahnuli, zvýšil se nám i kontrast.

stock

A zde je příklad zesvětlení, kterého dosáhneme přiblížením křivky k levému hornímu rohu.

stock

Nikdy by se křivka neměla dotýkat nebo těsně přibližovat horní hraně okna, ve kterém máme křivku vyznačenou, fotografie pak vypadá jako „přeexponovaná“.

stock

Stejně to platí i naopak. Přehnané nakroucení křivky vede k podexponování.

Jas a kontrast

stock

Jas a kontrast je velmi jednoduchá funkce, která není příliš vhodná pro jemnější a preciznější úpravy, ale postačí jako jednoduchý nástroj v případě, že potřebujeme rychle něco upravit.

Světla/Stíny

stock

Pomocí nich můžeme fotografiím přidat dynamiku a kontrast. Pokud chceme fotografii zdůraznit světlé části, paradoxně taháme posuvníkem „stíny“, a u tmavých odstínů to funguje obdobně – taháme posuvníkem světla.

stock

Posuďte rozdíl – vlevo neupravená část, a vpravo upravená.

stock

Pokud klikneme na zaškrtávácí políčko „více voleb“, zobrazí se nám další upřesnující nabídky. Tonální šířka nám určuje, jaký rozsah barev se zesvětlí/ztmaví. Poloměr nám zvýší rozsah zesvětlených/ztma­vených částí. Posuvníkem „korekce barev“ upravujeme barvy (sytost, odstín). Posuvník „kontrast středních tónů“ mluví sám za sebe. Doporučuji funkci vyzkoušet a pořádně prozkoumat, zde nestačí jen přečíst popis a zkouknout obrázek. Tato technika je velice vhodná na zdůraznení mraků a detailů na fotografii

Úprava barevnosti

Teď nás čekají základní nástroje pro úpravu barev, která je možná ješte zásadnější než korekce expozice, a pomůže nám z nudných fotografií vytvořit fotografie zajímavé a hlavně pěkně barevné (nepřehánět).

Vyvážení barev

stock

Funkce vyvážení barev slouží k lehkému doladění barev na fotografii, můžeme je tak potlačit, nebo naopak zvýraznit. Nejlepší bude ukázat si vyvážení na příkladech.

stock

V levé polovině obrázku vidíte původní fotografii a napravo vidíte fotografii upravenou tak, aby působila chladnějším dojmem.

stock

Této fotografii jsme dodali pomocí vyvážení barev letní vzhled tak, že jsme zvýšili podíl zelené a žluté barvy na obrázku.

Odstín a sytost

stock

Pokud potřebujete změnit odstíny a sytost barev na obrázku, je pro vás tato funkce nejlepší volbou. Najdete zde i posuvník světlosti, ale na upravení expozice máme mnohem lepší nástroje (zmíněné dříve). Co se však určitě může hodit je zaškrtávací políčko „kolorovat“, při kterém využíváme jednu barvu, kterou se fotografie vybarví.

stock

Klasické porovnání, vlevo vidíme původní verzi, a vpravo pěkně dozlatova zbarvenou úpravu. Obecně je vhodnější tuto techniku příliš nepoužívat, snad jen v případech, kdy si tak nezničíte bohaté barvy.

stock

Dále můžete kolorizaci velmi vhodně použít jako doplněk, kdy nepřekryjete původní barvy, ale pouze je upravíte (buď použijte nedestruktivní úpravy, nebo vytvořte novou vrstvu, ale v obou případech budete upravovat krytí a režim prolnutí) – tím můžete dosáhnout s použitím velmi jednoduchého postupu rozličných výsledků (například zde obrázek získal úpravou přirozenější vzhled).

Odbarvit

Když se potřebujete zbavit barev, vyberete si tuto možnost. Oproti nástroji Černobílý si nemůžete vybrat žádné pokročilejší volby a je to v podstatě na stejné úrovni, jako nástroj Jas a Kontrast.

Míchání kanálů

stock

Velice podobná funkce jako odstín a sytost, ale můžete si vybrat kanál, u kterého budete odstín měnit.

stock

Na tomto porovnání krásně vidíme zvýraznění žlutých odstínů bez výrazného ovlinění ostatních barev.

Selektivní barva

stock

Funguje skoro stejně jako míchaní kanálů s tím rozdílem, že si můžeme zvolit konkrétní barvu, u které budeme měnit odstín.

Fotografický filtr

stock

Velice využívaný při úpravě fotografií, protože s jeho pomocí můžeme dát fotografiím nádech určité barvy, a úplně tak změnit atmosféru. Můžeme si zvolit i sílu aplikace filtru, a tak je vhodný jak na silné, tak i na jemné úpravy.

stock

Pomocí oranžového filtru jsme dodali „chladné“ zimní fotografii teplejší odstíny barev.

Mapovat na přechod

stock

Pomocí mapování fotografie na přechod můžeme velice efektivně upravovat barvy na fotografii, pro práci je ale třeba notná dávka zkušenosti, a tak si o tom podrobněji povíme až na konci článku (v konkrétním příkladu).

Doostřování

Pokud není vaše fotografie ostrá dle vašich představ, nezoufejte. Do jisté míry se dají fotografie za pomoci photoshopu doostřit.

Nástoj zostření

stock

Tento nástroj je vhodné používat spíše na určité části fotografie, než na celek. Podstatné je nastavování intenzity, protože v případě přehnání fotografii znehodnotíte mnohem víc, než by to jakékoliv rozostření dokázalo. Používejte funkci náhled, abyste okamžitě viděli výsledky, a přesně si nastavte inzenzitu, která vám vyhovuje.

Filtr Doostřit

stock

Tento filtr (filtr → zostření → doostřit) je velmi vhodný na celkové ostření fotografií. Jsou zde tři posuvníky, pomocí kterých můžete měnit sílu, rozsah a práh ostření.

Horní propust

Hodně lidí tento způsob ostření nezná, protože nejde o nejjednodušší metodu, zato je velmi efektivní, šetrná, a pomůže nám zostřit i opravdu neostré fotografie. Postup je tentokrát trošičku složitější, a tak si jej detailně popíšeme.

stock

Otevřeme si fotografii, kterou chceme zostřit, a zduplikujeme si vrstvu pozadí.

stock

Na zduplikovanou vstvu aplikujeme filtr (filtr → horní propust) a poloměr nastavíme tak, aby šly vidět jen tenké obrysy objektů na fotografii.

stock

Nakonec nastavíme prolnutí zduplikované vrtvy na „tvrdé světlo“.

stock

Podívejte se na rozdíl mezi původní a doostřenou fotografií.

Rozostřování

Pokud vaší fotografii chybí hloubka a vy chcete určitá místa rozostřit, máte na výběr hned z několika možností, jak toho dosáhnout.

Nástoj rozostření

stock

Využití nástroje rozostření je vhodné, pokud chceme dodat hloubku jen určité části fotografie. Je tu i možnost nastavit intenzitu, takže můžeme rozostřovat přesně jak potřebujeme.

Filtr boxblur

stock

Takto můžeme celou fotografii rozostřit a pomocí posuvníku „poloměr“ si lehce nastavit sílu rozostření.

Filtr rozmáznout

stock

Pokud chcete navodit dojem pohybu, je použítí toho filtru velice vhodné. Můžete nastavovat úhel a sílu rozmazání.

Redukce šumu

Pokud fotíte v noci, případně za špatného osvětlení (vyšší hodnoty iso), nevyhnete se na svých fotografiích šumu. Pokud není fotografie sama o sobě příliš znehodnocena, je možné se ho poměrně úspěšně zbavit, navíc i bez ztráty ostrosti a kvality fotografie.

Filtr Reduce noise

stock

Filtr reduce noise (filtr/šum/reduce noise) umí poměrně dobře vyhladit šum a následně fotografii i doostří, aby neztratila ostrost. Bohužel se často ztratí detaily a některé části se „slijí“ do sebe, takže použití tohoto filtru není příliš doporučeno.

Topaz Denoise

stock

Pokud si nainstalujete plug-in topaz Denoise, můžete zbavovat fotografie i opravdu silného šumu bez ztráty kvality a tak velmi doporučuji si jej pořídit. Třicetidenní trial verzi si můžete stáhnout zde. Ozkoušejte a nebudete chtít měnit.

Ruční zesvětlování/ztma­vování

stock

Pokud chcete ztmavit nebo zesvětlit jen určitou část fotografie, je vhodné využít dvojici nástrojů „zesvětlení“ a „ztmavení“. Práce s nimi je velice jednoduchá. Nastavíte si intenzitu nástroje a samotný štětec (obojí můžete samozřejmě kdykoliv změnit).

Retušování

Retušování fotografií je velice rozsáhlý obor, takže momentálně není možné v tomto článku shrnout všechny druhy možností, které se nám nabízí. Abyste nebyli ochuzeni, naučíme se alespoň jednu ze základních věcí, kterou budete často využívat. Práci s klonovacím razítkem a retušovacím štětcem.

Klonovací razítko

Práce s klonovacím razítkem je velice jednoduchá a intuitivní, takže si ji ukážeme na konkrétním příkladu.

stock

Vybereme si nástroj (viz. obrázek).

stock

Podržíme klávesu „alt“ a vybereme si oblast, z které budeme klonovat. (Kurzor se nám zmenší.) Po kliknutí na vhodnou zdrojovou oblast pustíme klávesu „alt“, čímž se nám načte nastavení klonovacího razítka. Funguje tak, že se vám klonuje jakákoliv oblast v určité vzdálenosti od kurzoru, a tuto vzdálenost jste si právě zvolili. Díky tomu umažeme drát elektrického vedení jednoduše tak, že budeme brát z jeho okolí. Aby vše vypadalo co nejvěrohodněji, musíme zamalovat jen přilehlé oblasti zdrojového bodu a potom si zvolit bod nový.

stock

Zde vidíte výsledek, a pokud máte dostatek trpělivosti můžete, z fotografie oddělit v podstatě vše.

Retušovací štětec

stock

Práce s retušovacím štetcem je naprosto totožná jako s klonovacím razítkem, ale retušovací štetec nahrazenou oblast zprůměruje a je tak vhodný na jemnější úpravy.

Úpravy v praxi – 1.část

Tak a teď přichází ta nejdůležitější část, vše si totiž ukážeme v praxi.

stock

Jako první příklad jsem vybral preexponovanou fotku z nízkým kontrastem, malou ostrostí a vadou v podobě elektrického vedení.

stock

Pomocí křivek dodáme fotografii kontrast a zesvětlíme pole.Pokud chcete pomocí křivek přidávat kontrast, musí být křivka zvlněná(viz. obrázek).

stock

S pomocí funkce světla/stíny se nám podaří ještě více vytáhnout a zvýraznit mraky. Expoziční problémy tím vyřešíme, takže se můžeme pustit do úpravy barev.

stock

Zduplikujeme si vrstvu a použejeme na ni funkci mapovat na přechod. Přechod si vybereme oranžovo-fialový (najdeme jej v základní paletě přechodů).

stock

Vrstvu s přechodem si nastavíme na „měkké světlo“ a snížíme krytí na 70%. Tímto krokem jsme dostali syté odstíny barev na fotografii.

stock

Teď vytvoříme novou vrstvu (ctrl+shift+n), použijeme na ni obraz (ctrl+alt+shift+e) a potom pomocí vyvážení barev v této vrstvě vytvoříme žluté odstíny barev.

stock

Fotografii jsme si zostřili pomocí filtru horní propust (vysvětleno dříve), takže nám zbývá zbavit se elektrických drátů pomocí retušovacího štětce.

stock

Úpravy v praxi – 2.část

stock

Tato fotografie je focená za šera, a tak je tmavá, neostrá, zato ale má velmi zajímavé barvy, které se pokusíme zachovat a trochu zdůraznit.

stock

Pomocí úrovní si fotografii zesvětlíme a to konkrétně tak, že prostřední posuvník posuneme vlevo.

stock

Pomocí funkce světla/stíny jsme dodali fotografii kontrast a zdůraznili oblohu.

stock

Fotografii jsme si za pomoci funkce „doostřit“ vhodně vylepšili.

stock

A nakonec nastavíme fotografickému filtru oranžovou barvu a přidáme tak fotce příjemný oranžový nádech.

stock

Závěr

Tak a je tu konec, ale jak už to u mě bývá zvykem, můžete se těšit na volné pokračování tohoto článku, které bude ukazovat pokročilejší metody post-produkce.

František Spurný alias Ferda je dlouhodobým návštěvníkem stránek a jedním z mladších autorů. Věnuje se fotografování, úpravám fotek a tvorbě skvělých efektů v Photoshopu. Zároveň je fanatickým hráčem Team Fortress 2 a jeho komentáře jsou pastvou pro uši všech nešťastníků, kteří se jeho ďábelských her účastní.

Zdrojový soubor : Není k dispozici

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #5
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 9. August 2015 | 10:57
  • Skupina: Neregistrovaní

Super

  • #4
  • Milo1
  • 5. July 2015 | 18:12
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

možno by bolo pre nás zaujmavé, mať možnosť stiahnuť si vaše originálné neupravené snímky a súčasne robit rovnake kroky na vlastnom PC.

  • #3
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 17. March 2011 | 18:10
  • Skupina: Neregistrovaní

uzasne :)
velmi uzitocne
ale myslim, ze ten problem s odstranenim dratu by sa v CS5 lahsie vyriesil pomocou Content aware fill

  • #2
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 24. January 2011 | 11:30
  • Skupina: Neregistrovaní

Nedávno jsem řešil také odstranění elektrického vedení a mnohem líp se mi při odstraňování pracovalo s nástrojem záplata místo s klonovacím razítkem. Razítko dělá dost pravidelné šmouhy, které jsou vidět i na vaší výsledné fotografii (ale musí člověk hledat podle původní:) Jinak perfektní článek zejména doostření metodou horní propust mě nadchlo. Díky!

  • #1
  • Krafil
  • 4. January 2011 | 12:52
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

F3RDO...ako dlho ti trvalo kym si na toto vsetko prisiel? :) alebo si tiez cital podobne veci?

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi