Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

Základy focení - 5.část – barvy a světlo

19. 1. 2010 v 0:00 1 Základy focení - 5.část – barvy a světlo

V dnešní předposlední části základů focení si ukážeme práci s barvami a světlem. V první části článku se podíváme na základy práce se světlem a povíme si něco málo o světelnosti objektivů. V druhé polovině budou logicky následovat barvy. V této části se dozvíme něco o vyvážení bílé, vysvětlíme si pojmy high key a low key atd. Na závěr se můžete těšit na malé nakouknutí do techniky HDR.

stock

Světlo ve fotografii

Pokud chceme mít „správné“ světlo na našich fotografiích, musíme ovládat expozici. Nebudeme si znovu opakovat základy expozice, ale ukážeme si konkrétní příklady osvětlení scény a vhodné nastvavení pro danou situaci. Úplně na začátek si povíme něco o světelnosti objektivů.

Světelnost objektivu

Světelnost objektivu je číslo, které nám udává množství světla, které je objektiv schopný propustit. Používá se zápis f/k, 1:k např: f/2.0, 1:2.8, pokud má objektiv proměnou ohniskovou vzdálenost setktáte se i se zápisem f/k1-k2, 1:k1-k2 např: f/3.5–4.5, 1:3.5–4.5. (první číslo uvádí hodnotu světelnosti při minimální ohniskové vzdálenosti objektivu a druhé ukazuje hodnotu světelnosti při maximální ohniskové vzdálenosti objektivu).

stock

Pokud jste se do toho zamotali, nezoufejte, protože u světelnosti obecně platí, že čím menší číslo-tím lepší světelnost (objektiv dokáže propustit více světla). Logicky s lepší světelností roste i cena objektivu, ale pokud fotíme v horších světelných podmínkách, lepší světelnost nám velice pomůže.

Zvolte správný klíč

stock

Při atypickém osvětlení scény je vhodné použít vhodný klíč. Pokud jsou na scéně jen světlé tóny a minimum těch tmavších, použijeme high key („vysoký“ klíč). Pokud máme na scéně jenom tmavé tóny, použijeme low key („nízký“ klíč).

Low key

stock

Tento klíč použijeme v případě, že na scéně převládají tmavé odstíny barev (tmavé tóny). Použitím tohoto klíče docílíme, že bude mít naše fotografie vysoký kontrast. Fotografie z vysokým kontrastem působí dynamickým dojmem a jsou vhodné na nejen portréty, ale i na focení vysokohorské krajiny.

High key

stock

High key je přesným opakem low key. Tento klíč použijeme pokud na scéně převládají světlé odstíny barev (světlé tóny). Snímky high key jsou typické nízkým kontrastem, který dělá snímky poetické a jemné. Tento klíč se například velice hodí na focení portrétů .

Focení za špatných a složitých světelných podmínek

stock

V této části článku si ukážeme konkrétní příklady špatného osvětlení a řekneme si jak se dají tyto nepříznivé světelné podmínky řešit.

Noční fotografie – bez stativu

stock

Pokud fotíme v noci za špatného osvětlení bez stativu, je důležité vědět jakou dobu dokážeme udržet fotoaparát bez pohybu (čím delší expoziční dobu „udržíme“, tím více světla dopadne na snímač). Je také velmi důležité použít vhodný objektiv s pokud možno co nejlepší světelností. Nevyhneme se i vyšším hodnotám iso (při vyšších hodnotách bude na fotkách hodně šumu).

Pokud fotíme lidi nebo blízké předměty je vhodné za těchto podmínek využít i blesk (pokud použijeme blesk není nutné nastavovat dlouhý čas a vysoké iso).

Noční fotografie – se stativem

stock

Pokud fotíme v noci a máme po ruce stativ, je vhodné použít dlouhou expoziční dobu při nízkých hodnotách iso. Se stativem je ovšem vhodné fotit jen „stálé“ scény, jakýkoliv pohyb na fotografii bude rozmazaný. Díky dlouhé expoziční době můžete fotit i různé experimentální fotografie.

Silné protisvětlo

stock

Pokud fotíme proti silnému zdroji světla například slunci, snažíme se nefotit žádné objekty,které nejsou tímto zdrojem světla nasvíceny.

stock

Chceme-li zachytit nějaký objekt, který z našeho pohledu není zdrojem světla nasvícený, uvidíme jen jeho siluetu.

stock

Pokud zvolíte správný úhel a správné nastavení expozice, můžete vyfotit předmět v protisvětle tak, aby byl zachycen „reálně“. Můžeme si pomoct i bleskem, odrazovou deskou nebo také polarizačním filtrem.

Barevnost fotografie

Dostáváme se do druhé poloviny našeho článku a budeme se věnovat barvám. Vysvětlíme si pojem „vyvážení bílé“, popíšeme si výhody různých druhů barevností a nakonec si vystvětlíme pojem HDR (,který souvisí nejen s barvami, ale hlavně se světlem a dynamickým rozsahem) .

Vyvážení bílé

Každý zdroj světla má svoji barevnou teplotu,podle které musíme správně nastavit vyvážení bílé (vyvážení barev). Většina fotoaparátů má běžné vyvážení bílé přednastavené (slunečno, zamračeno, zářivka, stín, atd.), ale můžeme si ho nastavit sami pomocí zadání konkrétní teploty barev.

stock

Zde vidíme jak různé nastavení vyvážení bílé ovlivňuje barevnost obrázku. A jak jste si asi všimli na obrázku , teplota barev se u dává v kelvinech.

Černobílá fotografie

stock

Černobílé fotografie byly dříve jediná dostupná možnost focení, ale i v dnešní době ,kdy můžeme zachytit milióny různých barev, má tento způsob fotografie svoje kouzlo. Tyto fotky mají většinou silnou atmosféru a působí elegantním (retro) dojmem, ale velice důležité je mít dostatečný kontrast.

Monotóní fotografie

stock

Monotónní fotografie se vyznačuje nízkým kontrastem a výskytem jen jedné barvy (jejich různých tónů). Tyto fotografie působí klidným dojmem a jejich největší uplatnění najdete hlavně v portrétové a macro fotografii.

Monotoní nádech může mít samotná scéna, ale existují různé filtry, které nám umožní zachytit každkou scénu jako monotóní např: sépiový filtr.

Barevná fotografie

stock

Barevná fotografie je nejen nejběžnější, ale asi také nejpraktičtější a nejlepší , protože nám dává nejvíce možností na následnou úpravu a nejvěrněji zachycuje danou situaci. V tomto článku se nebudeme zabývat post produkcí, ale pokud si chcete svoje fotografie barevně upravovat a nevíte jak na to, podívejte se sem.

HDR – High Dynamic Range

stock

HDR je postprodukční technika, pomocí které si můžeme zvětšit dynamický rozsah fotografie. Vyfotíme více fotografií různě naexponovaných (od podexponovaných až po přeexponované) a po jejich sloučení dostaneme fotografii z vysokým dynamickým rozsahem. Tuto techniku je vhodné použít například při focení protisvětla. Pro ty, co hdr fotografie ještě nikdy neviděli, tady mám pár ukázek:

stock
stock
stock
stock

Závěr

Na závěr chci poděkovat orchidce za poskytnutí nádherné makro fotografie. V příštím díle si probereme základní fotografické směry jako je například: makro, portrétní fotografie, focení architektury atd.

František Spurný alias Ferda je dlouhodobým návštěvníkem stránek a jedním z mladších autorů. Věnuje se fotografování, úpravám fotek a tvorbě skvělých efektů v Photoshopu. Zároveň je fanatickým hráčem Team Fortress 2 a jeho komentáře jsou pastvou pro uši všech nešťastníků, kteří se jeho ďábelských her účastní.

Zdrojový soubor : Není k dispozici

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #1
  • Hynek2
  • 17. May 2015 | 22:58
  • Skupina: Neregistrovaní

Tak jsem se zase něco dozvěděl, díky! Jinak ty fotky u silného protivětla jsou super! A to Subaru je taky parádní. Canon teď zrovna dělá nějakou soutěž na téma světlo, tam by tyhle fotky určitě vyhrály - https://youtu.be/ajmuFRXZ3v8 něco tam zkusím taky nafotit, teď mám parádní inspiraci :-D

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi