Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

Rychlý tip - dřevěné materiály

  • napsalEnthas
  • znalostiAutor předpokládá, že máte pročteny předchozí díly

6. 1. 2012 v 18:53 7 Rychlý tip - dřevěné materiály

Není tomu dávno, co jsem ve svém vlákně na fóru zveřejnil své práce a konkrétně koncept několika židlí. Některé z vás zaujaly materiály, které jsem použil a proto jsem se rozhodl, že vám stručně popíšu postup a nastavení parametrů, kterými jsem dosáhl finálního, a podle některých z vás i zajímavého, výsledku.

Důležité upozornění - jde pouze o přehled nastavení, se kterým dosáhnete podobného výsledku. Nejde o průběh a postup, kde by se průběžně měnila ukázka, takže se tím nenechte zmást.

Předpokládám, že mnoho z vás by si vystačilo jen s ilustračními obrázky, já se ale pokusím popsat některé části podrobněji. Když tedy chceme vytvořit fotorealistický materiál a konkrétně dřevo, základem je určitě správná textura. Já jsem u materiálu, který budu prezentovat, vycházel z textury, kterou si můžete stáhnout zde. Měla by to být teda ta samá, nebo alespoň podobná. Nenašel jsem žádnou zmínku o autorských právech, takže doufám, že se nikdo neozve :-D

Ukázka finálního renderu

Nejprve si vytvoříme materiál a do kanálu Barva nahrajeme naši texturu. A potom přes rozbalovací šipku u položky Textura vybereme Vrstvy a klikneme na obrázek naší textury. Tím se nám otevřou naše vrstvy, se kterými se pracuje velmi podobně jako v Adobe Photoshop. Vracet se zpátky nebo jít nahoru v hierarchii můžeme pomocí šipek nahoře vpravo.

Nastavení kanálu barva

Ve vrstvách si můžeme vkládat obrázky, efekty nebo shadery libovolně na sebe a nastavovat jejich parametry, průhlednost nebo typ překrytí (jak už jsem říkal, velmi podobně jako v PS). Konkrétní nastavení ukazuje více než výmluvně obrázek.

Nastavení vrstev kanálu barva

V kartě Povrchová úprava použijeme stejný postup jako předtím, tedy nahrajeme obrázek, vybereme vrstvy a otevřeme si jejich nabídku. Pro jistotu zmíním, že je potřeba mít zatrhnuté karty, jejichž parametry chceme aplikovat.

Nastavení kanálu povrchové úpravy

Co se týká vrstev u povrchových úprav, zde už je třeba na to jít trošku sofistikovaněji. Povrchové úpravy mohou ovlivňovat svítivost, odlesk a odrazivost předmětu. Já jsem použil druhou a třetí možnost, což je vidět na předchozím obrázku. Každopádně jsem v tomto případě nechtěl nijak ovlivnit barvu předmětu, takže jsem si texturu desaturoval, abych maximálně ovlivnil světlost původní textury, kterou je ta v Barvě. Na místech, kde je povrchová úprava tmavší, nebo prostě černá, bude menší odlesk i odrazivost. Zbytek viz. obrázek.

Nastavení vrstev kanálu povrchové úpravy

Pro složku Odrazivost jsem použil efekt Fresnel z položky Textura. Fresnel se používá na přirozenou odrazivost předmětu, takže pokud chcete, aby byl nějaký váš objekt lesklý a odrážel okolí, často se vychází z Fresnelu. Další nastavení opět viz. obrázek.

Nastavení kanálu odrazivosti

U kanálu Hrbolatost (neplést s normálovou mapou) se pracuje oproti Povrchovým úpravám výhradně v BW režimu, tedy bílá je výš, černá je níž, takže jsem opět postupoval podobně jako u Povrchových úprav.

Nastavení kanálu hrbolatosti

Zde opět můžete vidět konkrétní parametry, které jsem zvolil u efektů vrstev. Stále pracuji s původní texturou a využívám její kresby.

Nastavení vrstev kanálu hrbolatosti

Ve finále už jen jednoduché nastavení karty Odlesk, takže opět stručně - viz. obrázek.

Nastavení odlesku

Samozřejmostí je nastavení světel ve scéně a tedy obecně nasvícení, stejně tak jako použití efektu Globální iluminace a Okolní prostředí v nastavení renderingu, ale o tom zase někdy příště.

Doufám, že vám tento návod pomohl, a určitě neváhejte a pochlubte se na fóru, co se podařilo vytvořit vám. Stejně tak neváhejte experimentovat a neopisujte pouze slepě údaje, které jsem použil já ;-)

Zdrojový soubor : Není k dispozici

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #7
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 22. June 2015 | 11:07
  • Skupina: Neregistrovaní

máte to mocki hezky<3

  • #6
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 17. February 2012 | 13:41
  • Skupina: Neregistrovaní

Zdravím, vskutku dobré články. Myslím že by bylo také velmi zajímavé a přínosné, i vzhledem k charakteru tohoto webu,napsat článek na C4D+ postprodukce v PS.. Nastavení multipassu v C4D, jestli někdo používá vray, následné úpravy v ps holého renderu.. Ještě jednou, pěkné články..

  • #5
  • Enthas
  • 25. January 2012 | 00:27
  • Skupina: Autoři / Redaktoři

Pitju: Máš pravdu, ta hrbolatost by měla být spíš plusová...toho jsem si nějak nevšimnul...takže díky :)

Blažek: Samozřejmě pro někoho by bylo lepší dělat tutoriály v Blenderu, pro někoho zas v Maxu, pro někoho zase v Maye. Jak říká lef, tak nekoušem, ale v tomhle smyslu je to celkem nemístná poznámka. Jako by jsi se ptal proč nejsou tutoriály o fotomanipulacích dělané v Gimpu, když je zadarmo, ale jsou dělané na Photoshopu. :P

  • #4
  • lefiath
  • 16. January 2012 | 19:44
  • Skupina: Správci

No, Tomáš pracuje s Cinemou, bohužel autora pro Blender nemáme. Rozhodně se nemusíš obávat svůj názor vyjádřit, nekoušem :)

  • #3
  • Blažek
  • 16. January 2012 | 13:19
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Podle mě by bylo vhodnější psát tutoriály například pro Blender, jelikož je zdarma a tím pádem více dostupný začátečníkům. Ale to jen můj názor.

  • #2
  • Pitju
  • 15. January 2012 | 17:38
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ahoj
Prečo máš mínusovú hrboľatosť?

  • #1
  • F3RD4
  • 8. January 2012 | 12:08
  • Skupina: Autoři / Redaktoři

Sice v 3d nedělám, ale tohly vypadá vážne moc hezky a hlavně realisticky :-)

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi