Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

11

Použitelnost v praxi 2. - drobečková navigace, komentáře k článkům

Říkáte si že na tom prakticky není co zkazit? Vy ubozí zmýlení, omyl! Nejde o něco, čím můžete zkazit celý design, ale to že nějaký prvek není příliš důležitý neznamená, že se nemůže obrátit proti vám. Pojďme shlédnout další problémy s použitelností v praxi.

Upozornění: Pro nově příchozí - tato série článků na blogu reprezentuje moje osobní názory, které se vždy snažím podepřít rozumnými argumenty. Mým úmyslem je jednak informovat ostatní, jednak rozpoutat diskuzi o dané problematice - protože ne vždy musím mít pravdu a zvlášť u nejistých témat ocením názor ostatních.

Jde o zajímavý příklad, kdy tyto jinak poměrně nedůležité prvky vystupují do popředí. To že nejsou příliš důležité je dobré v tom, že jsou tu poměrně jednoznačné závěry, podle kterých se můžete řídit. Vezměme si jako první drobečkovou navigaci.

Drobečková navigace

Setkat se můžeme v podstatě s dvěma případy - obvykle nejde o chybu zpracování, ale o nepromyšlené rozhodnutí. (Případ mizerně řešená nepočítám, protože tady opravdu není co zkazit - možná ji udělat neviditelným miniaturním písmem nebo zahodit na místo, kde ji nenajdete.)

  • 1. Drobečková navigace na stránkách neexistuje a byla by víc než vítaná.
  • 2. Drobečková navigace je na stránkách zbytečná a zbytečně zabírá místo.

Někteří lidé totiž zřejmě nerozumí účelu drobečkové navigace - dala by se shrnout jako pomocná navigace u komplikovanějších stránek s množstvím obsahu - představte si že jste na e-shopu, kliknete na nějaký akční produkt z hlavní nabídky a přejdete do detailu. Ten produkt obvykle patří do nějaké kategorie, a drobečková navigace funguje tak, že vám dává k dispozici odkaz na nadřazenou kategorii - podobně funguje horní panel u vašeho operačního systému, když se dostanete hluboko do nějaké složky, vždy se můžete vrátit do nadřazené položky prostým kliknutím. U e-shopu to nemusí být nezbytně nutné, protože většinou v levém sloupci je seznam kategorií a dobrý e-shop má zvýrazněnou tu, ve které právě jste. Například u diskuzních fór je to nezbytností - nemusí se to využít vždy, ale jiná možnost jak se vrátit do nadřazené kategorie kromě návratu na hlavní stranu fóra tu obvykle není

To je první případ - stránky jsou složité a náročné na obsah, a chybí jim rychlejší orientace. Jedny takové jsem našel, osobně je často navštěvuji kvůli obsahu. Technicky provedené jsou ale hrozně - That Guy With The Glasses - jde o stránku s mnoha internetovými baviči, z nichž každý má svoji kategorii. Problém je že když si shlédnete jedno video a chcete přejít na další, případně na jejich přehled, musíte opět složitě lovit v menu. Zkuste si to a uvidíte - zde konkrétně by drobečková navigace byla extrémně užitečná.

Druhý případ nastává v naprosté většině případů buď na jednoduchých stránkách, kde prostě není jak drobky využít, nebo při umístění drobečkové navigace na hlavní straně - logicky pokud z hlavní kategorie neprojdete do podkategorií, u drobečkové navigace není na co kliknout. Není nutné tam tenhle prvek vkládat jen aby s ním lidé počítali do dalších podstránek, je to něco historií a tradicí ověřené a uživatelé s tím počítají. Význam hlavní stránky pro nově příchozí jistě nemusím zmiňovat, ve většině případů se odebráním drobků jen získá, protože i ten malý prostor se počítá.

Komentáře

Komentáře jsou rozmanitější, je zde mnohem víc možností jak něco zkazit (dobrá, není to tak zlé), a zbytečností které vám přidělají práci, ale také o dost víc volnosti a různých řešení, která mohou být přínosná.

Budeme přemýšlet o tom, co mohou komentáře návštěvníkům dát a k tomu budu popisovat, proč mi přijdou některá řešení rozumnější, ačkoliv opačné řešení nepovažuji vyloženě za chybu.

Rozbalující se komentáře

V dnešní době má smysl buď využít úplné sbalení a rozbalení komentářů. Kdysi dávno se využívalo částečného sbalování (a některé prehistorické stránky to používají dodnes), ale to je neefektivní - koho by bavilo označovat několik komentářů které si chce rozbalit pořád dokola? Domnívám se že tato možnost existovala z úsporných důvodů v době pomalého internetu, kdy se každá maličkost navíc počítala. Dnes vás obvykle nemusí zajímat ani 50 dalších komentářů, které se rozbalí najednou. Obecně se držím plného zobrazování, ale v případě že máte mnoho komentářů bych přestoupil spíš ke stránkování - rozčlenění komentářů řekněme po padesáti je rozumná volba. Skrytí všech komentářů a jejich odkrytí má smysl v případě, že máte dlouhé články (jako na tomto webu), takže je pravda že bych se měl zamyslet, jestli se toho nenačítá až moc a zda by nebylo vhodné vám to poskytnout. U prostého blogu tohle řešit nemusíte.

Komentáře od konce

Voglfuč

Známý a brilantní webdesignér Patrik Vogl mi vyčinil, že prý mám komentáře na těchto stránkách špatně, a pro větší efekt, abych se zastyděl (červená mi na lících skvěla ještě tři dny poté) mě nazval amatérem. Bohužel ne každý je geniální a proto se pokusím obhájit, i když ti co Vogla znají už mají jasno v tom, kdo má pravdu. Komentáře fungují rozdílně než například diskuzní fóra - často se stává že první příspěvky nejsou zrovna nejhodnotnější. Ale skutečný důvod proč vždy prosazuji vypisování od posledního je v tom, že se díky tomu k článkům viditelně přidává čerstvý obsah - pro tvůrce je snažší shlédnout poslední komentáře (pokud nechce chodit do administrace) a je to příjemnější i pro účastníky případné diskuze, která se vyskytne. Protože čím delší komentáře, tím je tak nepříjemnější jezdit úplně dolů - proto mi přijde samozřejmé aktuální dění umístit nahoru - co vy na to?

A obráceně to také není chyba, ale přijde mi to ve většině případů horší - i pokud máte komentáře dělené číslováním a máte třeba 10 stránek komentářů, které nejsou příliš vysoké, děje se to samé. První stránky jsou pro diskutující mrtvé a musí zkoumat, co nového přibylo. Není to velká věc, ale vidím jen plusy v řešení, kterého se držím.

Stavba komentářů

V dnešní době se ke komentářům přidávají různé volovinky, ale je třeba mít na paměti, že jde o něco navíc, ale většinou ne o trvalé hodnoty - koneckonců zas tolik lidí si konkrétní komentář nepřečte. Základem je samozřejmě text a jméno. Další už volitelnou věcí a první v pořadí je avatar - v rozumné velikost jde o vhodný doplněk, který vizuálně pomůže oddělit uživatele a okamžitě vám je dovolí identifikovat. Pokud navštěvujete nějaké diskuzní fórum, dáte mi za pravdu že rozeznávání podle avataru je mnohem rychlejší než čtení přezdívky. Ostatní doplňky jsou na uvážení tvůrců a je třeba zvážit, jak moc to může přidat a co je plusem. Čím dál populárnější je hodnocení komentářů formou palec vzhůru/dolů - považuji to za poměrně fajn věc, protože nejde o něco co by trvale požkozovalo pisatele a může to přidat další aktivitu, protože uživatelé mohou mít zájem si častěji číst komentáře a sledovat jak se co vyvíjí. Dává vám to také možnost promýšlet umístění nejpopulárnějších komentářů úplně navrch. Dalšími doplňky bývá e-mail (mnohdy vyžadován) a odkaz na vlastní web. Všechno ostatní obvykle pozbývá význam a jde jen o přebytečné informace, které do komentářů prostě nepatří.

Řešení komentářů

V dnešní době existuje mnoho zajímavých služeb, díky kterým si můžete pořídit kompletní systém komentářů a nemusíte si nechat nic programovat. Velmi mě zaujalo systém disquss, který vám dovolí pod každý článek umístit komentáře s mnoha funkcemi. Pokud si někteří z vás pamatujete na systémy typu blueboard, tohle s tím nemá nic společného. Samotný základ má každý redakční systém, takže tady jde spíš o průzkum externích řešení - určitě doporučuji prozkoumat zmíněný disquss.

Tento díl se trochu protáhl, takže ho zakončím - moje shrnutí ke komentářům je - držet se jednoduchého schématu, v případě větších článků nebo množství komentářů uvažovat o dělení komentářů na jednotlivé stránky (s javascriptovým přepínáním), skrývání raději nechat být a komentáře od sebe rozumně oddělovat. V případě že máte dost místa na šířku není od věci popřemýšlet o možnosti reagovat na komentáře, kdy se jeden komentář odsadí a vizuálně se tak dá najevo, že patří k jinému (jistě znáte) - to je dobrá věc, ale je třeba tam mít určité omezení, abyste se nedostali příliš hluboko a komentáře se příliš nezúžily.

Ps. To z Voglem byla vtipná náhoda - komentáře jsem měl rozepsané dávno předtím, a když mi něco podobné legračního naskytlo, byl by hřích to nevyužít. Přišlo mi komické že mi vyčetl takovou maličkost a ještě s přehnaným důrazem, když opačné řešení spíš dává smysl.

Petr Široký Profil na fóru / Osobní stránky / Twitter Webdesignér povoláním, kritik přesvědčením, šašek duší, to vše zde najdete. Tutoriarts jsou poslední 3 roky můj největší osobní projekt. Kromě toho se zkouším věnovat jiným menším webovým projektům, živím se jako nezávislý webový designér a snažím se více hledět do budoucnosti, aby tyto stránky vzkvétaly.

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #11
  • lefiath
  • 3. July 2011 | 23:45
  • Skupina: Správci

Já vím, ono to není tak, že by mě zlobil, ale dělá to z něj ideální cíl na občasné poškádlení.

  • #10
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 3. July 2011 | 17:59
  • Skupina: Neregistrovaní

@lef: Vogl je amatér a primitiv, jeho připomínky nemají žádnou váhu - kašli na něj.

  • #9
  • lefiath
  • 23. April 2011 | 00:28
  • Skupina: Správci

@123: Ale já nemluvím o orientaci pravidelných návštěvníků - mluvím o tom že je pro ně příjemnější když nemusejí pořád zajíždět dolů. Tohle jsou stránky, které počítají s určitou uživatelskou základnou, proto volím tuto volbu. U webů jako třeba novinky.cz, kde jsou desítky zpráv denně, se asi opak hodí, protože člověk tam většinou do diskuze nakoukne jen jednou, ale zde stojím za tím co jsem napsal. Takže s tebou nemohu souhlasit. (Dávat Voglovi za pravdu se nedoporučuje, vystavuješ se zdravotnímu riziku.)

@Vucek: Správně sis vyložil o co mi jde. Vidím pohodlí pravidelných diskutérů v tomto případě jako lepší.

  • #8
  • Vucek
  • 22. April 2011 | 19:34
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ja jsem na strane lefiatha, myslim si ze je dulezitejsi davat novejsi komentare drive, ponevadz kdyz prijde novacek, musi skocit na posledni stranku a cte dal. Dobre, kdyz to ale uz jednou precetl, proc by to cetl znova? Proc by se trapil klikanim az na posledni stranku, kazdej druhej den co prijde? Narazim na to ze pokud uz je tam mnoho cisel ktere nejsou vypsane vsechny, musi se dostat na posledni stranku az po nekolika kliknutich. Pohodlnejsi je kliknout na stranku, baf komentare divat se, popripade reagovat na novejsi prispevky.

Vidim to tak ze novacek ma moznost 1) nereagovat 2) reagovat hned na clanek nejakym hodnoticim komentarem, ktery nema prilisnou hodnotu do diskuze. 3) reagovat hned s necim do diskuze, kde se muze dostat do neprijemne situace, protoze treba to co pise uz resili pred nim 4) jit si to precist a az pak predmetne reagovat

Tu se dostavame k tomu 4. bodu. Ano novacek si bude muset tak jako tak vse precist, jestlize jsou komentare rozdelene na stranky, pak bude vyklikavat jednotlive stranky bud vzad nebo vpred. Jestlize rozdelene nejsou, chytne tazce a sjede dolu aby mohl cist ze zdola nahoru, nebo zacne pomalu sjizdet dolu kde si to precte. V obou pripadech musi schrolovat, v prvnim pripade ma o pohyb tazcem navic.

Dobre z novacka se stava diskuzni znalec ma tyto moznosti, 1) necist diskuzi a jit na pivo 2) cist diskuzi, ale z nejakeho duvodu nereagovat 3) cist diskuzi a reagovat. Nyni se ukazuje vyhoda lefiathova reseni. Ti co diskuzi uz precetli nyni udelaji par scholu dolu, popripade kliknou na jednu stranku zpet (s vice bujarymi diskuzemi jsem se jeste nesetkal), kdezto u reseni pana Vogla bude muset pokazde kdyz prijde na stranku, kliknout na posledni stranku nebo sjed tazcem uplne dolu a najit si popripade to co naposledy videl.

Tak to tedy vidim ze lefiath by trapil tahanim tazce novacky, a pan Vogl by trapil vsechny ostatni diskutery. Jeden diskuter si bude cist diskuzi vicekrat nez novacek co se diskuterem nebude chtit stat. Dobre takze se da rict ze lefiath by novacka potrapil jednou zatahanim za tazce, kdezto pan Vogl by porad dokolecka trapil diskutery. A da se rict ze cim vetsi je diskuze, tim vetsi je trapeni.

A navic si myslim ze ten jeden "trest" pro novacka je celkem opravneny, je to neco za neco, nechce-li byt za debila tak si zataha za mys aby skoncil dolu a cetl.

Tak to vidim ja. I kdybych se mylil, obe varianty maji sva pro a proti, takze bych to v zadnym pripade nenazyval amaterismem. To spise spatne rozvrzeni, pouzivani kycovitych barev a nesmyslnych a znova kycovitych prvku, pane Vogle, hluboce si preji abyste to ted cetl.

PS: U for si opacne usporadani vykladam tim, ze prvni prispevek byva okamzite predmetem diskuze, mel by tedy byt viden co nejvice. Taky si to vykladam tak, ze prispevky do for i diskuzi byvaji predmetne, nemaji casto jen nejaky hodnotici zaver. (A ano kdyz si na foru zalozim topic na ohodnoceni mych praci, stejne me stve ze musim porad klikat dozadu -.-)

Jak rikam, muzu se mylit, budu rad kdyz amaterovi nekdo neco smysluplne vysvetli .)

  • #7
  • 123
  • 22. April 2011 | 11:28
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Pravidelny prispievatel ma snad tu diskusiu uz zmaknutu nie? Tak nemusi hladat - na rozdiel od novacika. To co si teraz povedal sa da pouzit aj na forum a prave kvoli tomu tam funguje opacny smer. Problem je, ze tento typ clankov k takejto teme uz samo o sebe produkuje v komentaroch diskusiu a tym padom sa z toho stava topic s komentarmi. Viem si predstavit tento clanok na fore a komentare k nemu.

Da sa to nechat aj zdola hore, ale musia sa vetvit jednotlive diskusie a musi byt jasne ich odlisit. Inac ma pan Vogl pravdu :)

  • #6
  • lefiath
  • 22. April 2011 | 10:51
  • Skupina: Správci

Ber to i z opačné strany, což je moje pointa, ne každý kdo se do diskuze zapojuje je nově příchozí. A protože nově příchozí se zorientuje jednou a pravidelní přispěvatelé by museli opakovaně zajíždět dolů, vychází mi to jako lepší řešení.

  • #5
  • 123
  • 22. April 2011 | 01:11
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ide o to, ze ak clovek precita clanok a ide na komentare, tak sa v nich uz davno nemusi riesit to co riesil clanok a sa musi najskor preklikat na zaciatok diskusie a prechadzat to opacnym smerom. Tiez je to trochu proti logike - scrollujem dole, vidim dalsi obsah. Nevidim, musim scrollovat dole a potom hore aby som si nejaku debatu precital :) Na yt to funguje preto, pretoze ich je zobrazenych malo, nie su obsiahle a vacsinou sa tam stale riesi dane video a nie diskusia :)

Zbytocne sa pridava jedno rollovanie smerom navyse, pretoze clovek musi hladat zaciatok danej diskusie.

  • #4
  • Jaa(c)
  • 21. April 2011 | 19:54
  • Skupina: Autoři / Redaktoři

Jsou velké weby, kde jsou komentáře odspoda nahoru a funguje to úplně v pohodě... Třeba youtube, soundcloud... Já bych v tom problém neviděl.

  • #3
  • lefiath
  • 21. April 2011 | 16:28
  • Skupina: Správci

U toho shora dolů nesouhlasím. Tohle vypisování komentářů není žádná novinka, alespoň já se domnívám že je to dostatečně zažité (nemluvě o masovém šíření pomocí facebooku a twitteru, které používají stejný model). Určitě zajímavá připomínka - i když zase je otázkou jak daleko se diskuze stočí a jak moc k tématu první příspěvky jsou - v mnoha případech (odborné stránky si raději odmyslíme, tam to zrovna nehrozí) také příliš nebývají a jejich hodnota je pochybná.

Ta volba výpisu je maličkost, ale moc lidí to nevyužije a šlo by o věc, která by se pokaždé musela přepínat, jinak by šlo o záležitost nastavení profilu. Proto myslím že to většina stránka nemá.

@VFiser: Mě nepovolil, takže ho nevidím :( Nemá mě rád.

  • #2
  • Lostindream
  • 21. April 2011 | 14:42
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Popravdě, Petře, máš pravdu i ne. Všechny důvody, které jsi uvedl, jsou rozumné a mají jistý smysl. Nicméně v těchto končinách stále funguje princip „zleva doprava“ a „shora dolu“. Proto když někdo přijde a jako první komentář uvidí text, který naprosto nedává smysl k článku nebo na někoho jiného reaguje, je většinou zmaten. Abych pravdu řekl, i já v těchto případech scrolluji až na konec a čtu chronologicky.

Způsob nejnovějších komentářů není špatný, ale dle mého by mělo být jasně řečeno, na co/koho dotyčný komentář reaguje, vše propojeno odkazy pro rychlou navigaci atd. Kromě toho bych preferoval zvolit si hned pod článkem, zda chci vypisovat nejnovější/nejstarší první. To je asi nejrozumnější varianta. :-)

  • #1
  • VFiser
  • 21. April 2011 | 13:02
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

No jo, pan Vogl, co by jsme mohli čekat. To je přece PAN grafik ! :D
Já už se jen směji těm jeho statusům na Twitteru ...

Jinak, článek pěkný, moc se mi líbí články k Blenderu, snad bude "série" pokračovat. :)

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi