Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

6

Použitelnost v praxi 1. - nadbytečné obrázky

Na nové stránky se navrací série Použitelnost v praxi, kterou jsem psal na svém blogu - různé tipy a komentáře k použitelnosti webů. Mám zájem informovat ostatní, ideálně méně zkušené designéry, a zároveň rozjet diskuzi, protože nejsem vševědoucí a v některých dílech mohu víc spekulovat než se opírat o reálné argumenty. To bylo řečeno na úvod, a nyní přejdeme k prvnímu tématu - zbytečným obrázkům v designu.

Obrázek je báječná věc, která v mnoha případech vysvětlí víc než odstavec textu, případně text vhodně podpoří, aby byl pochopitelnější a i čtivější. Ale obrázky ve webovém designu? Člověk musí být opatrný a šetřit s nimi - proč? Protože obrázky přímo v designu mají v naprosté většině případů pouze dekorativní a doplňkový charakter - nejsou nepostradatelné. Možná tak v případě že nabízíte něco konkrétního a potřebujete tam mít obrázek té věci. A neberte mě špatně, mám rád bohatší designy s pěknými obrázky - někteří opravdu talentovaní tvůrci dokážou vytvořit takřka zázraky. K tomu ale člověk dojde až časem - nemá tedy cenu mluvit dál obecně. Pojďme se podívat na potenciální problémy a rady, jak si s obrázky počínat. Budu mluvit obecně, nebudu ukazovat žádné praktické příklady jak udělat tohle a tamto.

Pozor na zabírání místa

Každý větší obrázek vám bere místo pro obsah. Proto musíte být opatrní s tím, kam obrázky vkládáte. Ideální je, pokud je můžete použít v místech, kde by jinak žádný obsah ani nebyl - pak mohou vhodně doplňovat design, což je v naprosté většině případů jejich účel. Možná se to zdá samozřejmé, ale někteří lidé jako by si tohle neuvědomovali. Pokud bojujete s vhodným zakomponováním obrázku do designu, který má dobře připravený obsah, možná je lepší ten obrázek úplně vypustit. Důležité je zaujmout a oslovit návštěvníka, a ačkoliv obrázek může být dobrý doplněk, je to jen hezká věc. Není to text, nemá jak sdělit návštěvníkovi něco důležitého. To je důvod proč na obsah bohaté designy jako portály a fóra v naprosté většině případů žádné obrázky přímo v designu nemají.

Ztráta důvěryhodnosti

Myslíte že přeháním? V dnešní době se hodně dbá na upřímné vystupování, protože se zdá, že je to věc čím dál vzácnější. Proto designy, které působí důvěryhodně, mají mnohem větší úspěchy - a důvěryhodnost může v tomto případě znamenat to, že nevypadají strojeně, uměle, ale vypadají přirozeně a tak nějak obyčejně. Na co u obrázků narážím? Na generické vysmáté lidi, kteří jsou morem jakéhokoliv designu. Vy víte že ten člověk nemá nic společného se stránkami. Technická podpora s usmívající se modelkou? Vy víte že vám odpoví upocený vousatec (nic proti upoceným vousatcům, většinou jsou ochotní, za což jim budiž věčný dík). Pokud máte vybírat obrázky, hledejte ty rozumně vypadající. Což může být někdy těžké, protože fotografové ve fotobankách tohle zřejmě nechápou a proto fotí lidičky z jiného světa (to je slušný výraz, běžný bychom řekli usmívající se kokoti) ostošest.

Lidský faktor za každou cenu

Jsou různé typy stránek, ke kterým se prostě člověk příliš nehodí. Nepotřebujete obrázek člověka, abyste návštěvníka zaujali. Člověk je v tomto případě jen další laciná vábnička - k tomu se váže následující bod, ve kterém to vysvětlím trochu detailněji.

Zůstaňte relevantní

Dalo by se říct, mluvte k věci. Nebo v tomto případě tvořte k věci... ehm. Na co jsem narážel s lidským prvkem je to, že často vidím obrázky, které nemají příliš společného se stránkami samotnými. Hosting u kterého vykukuje modelka s brýlemi? Pokud není nahá, moc mi to nedá. I tak z ní většinou vidím jen hlavu a ramena. Často jsou to lidé, kteří tam nemají co dělat, ale to neznamená že by se nedělo to, že někdo vybere obrázek, na kterém člověk není, a i tak ten obrázek má pramálo společného s webem. V těchto případech podezřívám majitele stránek a ne ani tak designéra, protože často mají velký zájem účastnit se výběru obrázků. Pokud vás bude zákazník nutit k použití nevhodných obrázků jen proto, že se mu líbí, zkuste mu vysvětlit, že web je pro návštěvníky a těm potom bude obrázek k ničemu, pokud nebude vhodně doplňovat obsah. Pokud to nepochopí, jde o člověka kterého nezajímá jak stránka na návštěvníky bude působit.

Vhodné oživení

Ačkoliv jsem vás předchozí 4 body jen strašil, jeden obrázek rozumné velikosti většinou design jen vylepší. Pokud nemáte technický web, ale vaše zaměření je organický (kde může být lidský prvek nebo další živé věci, jako rostliny nebo zvířata) design, pouhý obsah bez ničeho může být škoda a šedá myš, kterou obrázkem vhodně vylepšíte. Protože oni i ti vysmátí blbouni někdy mají využití.

To by bylo protentokrát vše - uvítám vaše připomínky, případně pokud jsem něco vynechal nebo zapoměl. Budu se snažit, aby příspěvky v blogu odteď vycházely alespoň jednou týdně, takže se můžete těšit na další problémy s použitelností.

Petr Široký Profil na fóru / Osobní stránky / Twitter Webdesignér povoláním, kritik přesvědčením, šašek duší, to vše zde najdete. Tutoriarts jsou poslední 3 roky můj největší osobní projekt. Kromě toho se zkouším věnovat jiným menším webovým projektům, živím se jako nezávislý webový designér a snažím se více hledět do budoucnosti, aby tyto stránky vzkvétaly.

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #6
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 1. March 2012 | 11:34
  • Skupina: Neregistrovaní

Článek super =) Jediný co bych podotkl k těm fotografům - to že fotí usmívající se kokoty není tím, že by dané zákonitosti nechápali (pak to nejsou fotografové ale fotící kokoti =) ) - jde jen o to, že oni vytvářejí prodejní artikl fotobank. A pokud ve většině firem sedí někdo (výraz si najděte sami), kdo kupuje právě a jen fotky usměvavců, fotograf, který potřebuje vydělat tomu artikl přizpůsobí, i když na svých stránkách bude mít díla zcela odlišná.

  • #5
  • lefiath
  • 31. March 2011 | 14:51
  • Skupina: Správci

Viděl jsem, tohle jsou extrémy pro pobavení, ale vždy když nějaký obrázek hledám tak narazím na stovky dalších hovadin, kde nejde ani tak o motiv, ten by třeba i vyhovoval, ale že jsou nevhodně nafocené.

  • #4
  • nightm4re
  • 31. March 2011 | 14:15
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Umělé cpát do designu obrázky je blbost, to naprosto souhlasím. Sám když cítím, že obrázek není nutný a byl by tam vážně jen jako dekorace, tak ho raději vynechám. Je pravda, že web obrázek vhodně oživí, ale kolikrát najít relevantní obrázek je neuvěřitelně těžké.

Mimochodem pro pobavení: http://www.buzzfeed.com/mjs538/60-completely-unusable-stock-photos :)

  • #3
  • B105
  • 30. March 2011 | 13:06
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

;)
http://chzmemebase.files.wordpress.com/2011/03/memes-erry-day-all-day.jpg

  • #2
  • slEEEr
  • 30. March 2011 | 11:59
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Pravda, souhlasím s textem. Ať se to tak nezdá, tak tvorba s obrázky je opravdu složitá. Člověk (designer) musí mít už více zkušeností, aby si mohl dovolit práci s nimi. Co jsem tak koukal na práce (podle mě) předních grafiků, tak se obrázky - ty velká jakože do pozadí atd, začínají čím dál tím více používat a stává se z toho jeden z modernějších trendů, ale samozřejmě ne u všech prezentací je lze zakomponovat. Těšim se na další články z blogu ;-)

  • #1
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 30. March 2011 | 11:34
  • Skupina: Neregistrovaní

<3

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi