Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

Chytré objekty v Photoshopu - komplexní průvodce pro začátečníky

  • napsallefiath
  • sekcePhotoshop
  • kategorieOstatní
  • verze programuCS5
  • znalostiAutor předpokládá, že máte pročteny minimálně základy v Photoshopu.

27. 9. 2010 v 0:00 10 Chytré objekty v Photoshopu - komplexní průvodce pro začátečníky

Vedle nedestruktivních úprav a masek jsou chytré objekty jednou z dalších věcí, které speciálně designéři a tvůrci fotomanipulací velmi ocení. Jejich využití může být omezeno na dost specifické situace, ale nejzákladnější vlastnosti mohou využívat prakticky všichni. Pokud chcete zrychlit svoji práci a zefektivnit své postupy, čtěte dál.

Původně jsem vám již teď chtěl přinést článek o pokročilejším maskování vlasů, ale protože jsem zjistil, že některé věci zdaleka nejsou tak jednoduché, mám se ještě čemu učit, než vám budu schopen předložit něco více než maskování černých vlasů na bílém pozadí. Zatím co se budu učit, řekneme si něco o chytrých objektech. Patří k pokročilejšímu vybavení Photoshopu a kvůli svým vlastnostem, ke kterým se za moment dostaneme, jsou oblíbené jak designéry, tak grafiky, kteří se zabývají fotomanipulacemi či jakkoliv pracují s fotkami a jde jim o precizní práci. (Využití je daleko více, to jsem si jen v rychlosti vytáhl z rukávu.)

Je tedy docela dobře možné, že slušně ovládáte Photoshop, ale chytrých objektů jste se zatím ani nedotkli. Proto by měl být tento komplexní průvodce jejimi základy dělaný vám na míru. Pokud s chytrými objekty už pracujete, zkuste si alespoň projít jednotlivé body, třeba narazíte na něco, co vás obohatí. Tento článek je pro pokročilejší uživatele, nevysvětluje podrobně žádné postupy mimo chytrých filtrů a všeho co se jich přímo týká, takže pokud něčemu nerozumíte, nejlepší pro vás bude pročíst si Základy Photoshopu.

Co je chytrý objekt?

Chytré objekty jsou součástí Photoshopu od verze CS2. Dají se vytvořit z více vrstev (seskupování, ale narozdíl od běžných skupin zde máme mnohem víc možností), importem objektů z Ilustrátoru, nebo vložením jednotlivých obrázků do Photoshopu. Chytrý objekt se chová jako normální obyčejná vrstva a má i podobné vlastnosti - chrání ovšem svůj obsah, takže ať uděláte s chytrým objektem cokoliv, jeho vnitřek (který funguje v podstatě jako samostatný dokument v samostatném okně) zůstává nedotčený a v původní kvalitě. Díky tomu je to způsob, jak vzít nějakou vrstvu, a chránit ji před zdeformováním transformací, nebo znehodnocením filtry či jinými technikami, které by vám normálně zabránily se k vrstvě vrátit a pracovat s ní ve stavu před úpravami. A to není vše - pojďme si projít základní výhody Chytrých objektů.

  • Vrstvy v chytrém objektu nejsou požkozeny - můžete zvětšovat a zmenšovat jeden obrázek dle libosti, a neztratí kvalitu jako u normální transformace
  • Chytré objekty je možné zduplikovat a potom úpravou jednoho aplikovat změny na všechny ostatní.
  • Můžete používat chytré filtry, jejichž účinky můžete poté libovolně měnit nebo vypínat. Třeba základní rozmazávání, ale i většinu pokročilejších věcí jako Zářící obrysy a další.

To dělá z chytrého objektu perfektního pomocníka nejen v případě, že jste designér a potřebujete zkoušet a měnit velké množství objektů najednou (Kdo má rád duplikování dvaceti vrstev poté, co jste v jedné provedli úpravu?), ale třeba i když manipulujete s fotografiemi a nechcete si zdrojové soubory nijak požkodit. (Zde byste mohli namítnout, že stačí původní vrstvu dostatečně zduplikovat, abyste měli k čemu se vracet, ale chytré filtry s okamžitou možností měnit vše co jste udělali posouvají filtry od malé příjemné metody, jak neztratit kvalitu, k takřka nedestruktivnímu ideálu, kdy můžete rušit, měnit a maskovat jak se vám zachce.) Kvůli těmto výhodám je zde nutné zaplatit určitou cenu - tou je datová náročnost. Hlavní nevýhodou používání objektů není jen to, že zdrojové soubory při větším používání nabobtnají, ale hlavně možnost velké spotřeby paměti vašeho systému. Obzvlášť u větších souborů, jako jsou fotky, může spotřeba RAM vyletět do nebeských výšin a váš Photoshop vzít s sebou. Takže pozor na to - na větší práce s chytrými objekty doporučuji 4 GB a více, abyste se mohli v klidu věnovat tvorbě a neobávat se náhlých problémů s nemožností uložení z důvodu nedostatku volné paměti.

Když tedy víme, co s chytrými objekty můžeme dělat, určitě vám hlavou probleskne pár případů, kde byste chytré objekty mohli využít - i pokud se vám to nepovedlo, provedu vás vším, co jsme si vyjmenovali, a na jednoduchých příkladech vše jasně demonstruji.

Jak vzniká chytrý objekt

Nejzákladnějším způsobem jak vytvořit Chytrý objekt je označit vrstvu/více vrstev a kliknutím pravého tlačítka vybrat Převést na inteligentní objekt (tohle jde udělat i z hlavního menu v sekci Filtr, hned druhá položka). Vrstvy se seskupí a vytvoří se univerzální náhledová vrstva s malým znáčkem objektu u miniatury.

Druhou možností je uchopení vektorového objektu v Ilustrátoru a jeho přetažení mezi oběma programy. Po umístění v Photoshopu se automaticky převede na chytrý objekt - nezapomeňte, že při upravování se přepnete zpět do Ilustrátoru (ovšem stále upravujete chytrý objekt, takže po uložení v Ilustrátoru se chytrý objekt aktualizuje normálně).

Poslední možností je vložení obrázku do Photoshopu se zapnutým automatickým vytvářením chytrých objektů. Pokud se nepletu, po instalaci Photoshopu je tato volba zapnuta. Pak se vám po přetažení (tedy ne při vytváření nových dokumentů, musíte obrázek přetáhnout do již existujícího dokumentu) přemění v chytré objekty.

Úpravy chytrých objektů

Protože se chytrý objekt chová jako vrstva, máme také stejné možnosti co s ním dělat - přiřazovat styly, transformovat, měnit prolnutí a další věcí. Obecně snad nic ukazovat nemusím, takže se za chvíli dostaneme k pár konkrétním ukázkám, které jsou pro chytrý objekt unikátní. Co byste měli vědět jako první je jak se dostat k obsahu chytrého objektu a jak jej upravovat. Dvakrát klikněte na náhled chytrého objektu (musíte náhled, kliknutím na název se dostanete do výběru stylů) a vnitřek se vám otevře v novém okně.

Protože se vnitřek chytrého objektu chová jako nový dokument, můžete si mezi ním a jinými dokumenty bez problémů přesunovat vrstvy, a upravovat cokoliv potřebujete. Stejně tak můžete také měnit velikost plátna objektu, které se při vytvoření objektu definuje podle velikosti vrstev, které objekt obsahuje (při prázdné vrstvě se dědí velikost původního dokumentu), ale nezapomeňte, že tato změna po aplikaci chytrý objekt v našem dokumentu posune, takže si takto můžete rozbořit pečlivě srovnaný design. (Doporučuji měnit velikost plátna CTRL + ALT + C)

Se znalostí pravidel, která se vztahují na vnitřek, je čas přejít k tomu lepšímu - demonstraci jak můžete chytrý objekt změnit a přitom vnitřek zůstane zachován. Vyberu jeden z objektů, který jsem nedávno vytvářel do jedné reference - jedná se o 5 designů, které jsou postupně čím dál víc natočené - potřeboval jsem vytvořit něco, co mi umožní snadno obrázky měnit - chytré objekty jsou nejlepší a popravdě asi jedinou metodou, pokud nejste masochisti a nechcete pokaždé odhadovat přesnou transformaci.

To pro nastínění situace stačí, nemusíme procházet celou konstrukci, zkušební zvířátko si můžete udělat z jedné fotky a jednoduché transformace.

Mám tedy fotku stromu, a zkusím transformací trochu změnit perspektivu, protože se mi z nějakého důvodu nelíbí nahnutí obrázku. (Možná se mi nelíbí, protože to neumím pojmenovat, pomůže mi nějaký fotograf s terminologií?) Jak jsme si předtím řekli, využiju jednu možnost pro převod na chytrý objekt. Od této chvíli je vnitřek chráněn, takže mohu přejít k transformaci a neztratit kvalitu.

Transformace funguje úplně stejně jako kdybyste používali vrstvu, nejsou tam žádné rozdíly ve vyhlazování nebo magickém zachování kvality (tím myslím možné snížení kvality kvůli deformaci při transformování, na tom co jsme si řekli výše se nic nemění, vnitřek zůstává zachován a chráněn) - takže máme vrstvu výrazně změněnou Perspektivní transformací.

Díky chytrému objektu vždy uvidíme, jaké změny byly s transformací provedeny (tohle je foceno až po první transformaci, kdy jsem se ji chystal předělat), což je skvělá věc - máte jasno v tom, co jste předtím použili a v případě jednodušších transformací je můžete snadno obrátit a zkusit něco jiného. Například v tomto případě mám pocit, že jsem to poněkud přehnal a že se s Perspektivou daleko nedostanu, takže ji zkusím vyvážit Deformací. Díky ochraně fotky mohu udělat třeba 100 změn a kvalita nikdy neutrpí.

Již víte, že chytrý objekt se chová jako dokument, a pamatujete si, jak jsem popisoval přidávání dalších vrstev do chytrého objektu - vezmu tedy objekt (na obrázku vidíte zvýrazněný podle názvu, který má vrstva ve chvíli, kdy se mění na chytrý objekt - pokud jí potom změníte název, název chytrého objektu zůstává stejný) a přesunu do něj na zkoušku jiný obrázek. Musíte vždy ukládat, aby se změny projevily v původním dokumentu.

A když se potom přepnu zpět do hlavního dokumentu, uvidím že nový obrázek se také přizpůsobil.

A to je jen jedna z možností, mimo chytré filtry. Pro pochopení principu bohatě stačí, používejte na objekty styly, maskujte je, měňte režimy prolnutí a vše další, co se nabízí. První část máme za sebou, nyní k využití ve webdesignu.

Hromadné využití chytrých objektů - designérova spása?

Designéři často pracují s více stejně nebo podobně vypadajícími objekty. Když se potom stane, že máte všechny předělávat, a to se stává často, oceníte možnost duplikace chytrých objektů. Jak jsem na začátku článku psal, pokud chytrý objekt vícekrát zkopírujete, všechny kopie si nesou stejné informace, a pokud u jednoho objektu upravíte vnitřek, změní se i všechny ostatní. To je nesmírně užitečné, protože se pak nemusíte zdržovat s neustálým kopírováním stejných věcí, nebo používáním jen jednoho objektu, kde pak máte zkreslený dojem. (Rád chytré objekty používám v případě, že kreslím perem nějaký objekt, který má být z obou stran stejný - rovnou vytvořím nový objekt, zrcadlím ho a otevřu nové okno - o možnostech více oken v Photoshopu jindy - speciálně pro něj, takže se mi rovnou dokresluje druhá strana.) K samotnému kopírování zde není moc co dodat, ale co když chcete mít více různých chytrých objektů, které vycházejí z jednoho, ale nechcete aby se všechny měnily? (Případy kdy chytré objekty mají v sobě 10 a více vrstev.) Kromě uchopení vrstev z objektu, jejich přetažení do původního dokumentu a vytvoření nových objektů je zde rychlejší možnost. Po kliknutí pravým tlačítkem na chytrý objekt se nabízí volba Nový inteligentní objekt kopírováním. Chytrý objekt se tak zkopíruje, ale není navázán na původní objekt.

Přínos pro designéry je tedy jasný. Můžeme přejít k poslední části.

Chytré filtry a manipulace s vrstvami

Práce s chytrými filtry je částečně podobná práci s nedestruktivními vrstvami úprav, jako Křivky, Úrovně, Odstín a sytost a další, které můžete vložit jako samostatné vrstvy. V čem se liší si opět ukážeme na jednoduchém příkladu. Máme nějakou pěknou fotku, a pro demonstraci zkusíme rozmazávání - řekněme že chci, aby bylo pozadí kolem dívky na obrázku trochu rozmazané. (Je to praktičtější než používat filtr Zářící obrysy.)

Začátek se neliší od běžného použití filtrů - vytvořím chytrý objekt a poté na něj aplikuji filtr přes Filtr -> Rozostření -> Gaussovské rozostření. Filtr si vytvoří vlastní vrstvu, která se připne na chytrý objekt (pokud nemáte nastaveno automatické rozbalování nových stylů/filtrů, budete muset kliknout na nenápadnou šipku vpravo na objektu). To že má chytrý objekt na sobě aplikovaný jeden nebo více filtrů vidíte podle ikonky, která je před šipkou.

Nyní můžete dvojklikem na filtr kdykoliv změnit jeho hodnoty. Což je skvělé, ale není to zdaleka vše. Filtry připnuté k objektu můžete i maskovat (bohužel masku nejde přetahovat z jiných vrstev, zřejmě to ještě není domyšlené, snad CS6?), a navíc můžete měnit pozice a určovat si, jak se budou pod sebou řadit, jako u normálních vrstev. To se hodí, pokud potřebujete filtry dávat přesně přes sebe, aby se jejich funkce nerušily předchozím nevhodným filtrem. A jednotlivé filtry můžete i dočasně vypnout (stačí kliknout pravým tlačítkem na filtr a vybrat si z nabídky). Tomu říkám dokonalá kontrola.

Jsme na konci, a určitě teď se mnou souhlasíte v tom, že chytré objekty jsou velice užitečná pomůcka - můžete se bez nich obejít, ale mnohokrát vám mohou pomoct a ušetřit čas. Některé věci bez nich ani neuděláte, a pohodlí díky možnosti kdykoliv vše upravovat je věc, na kterou si člověk snadno zvykne. Prošli jsme si všechny základní vlastnosti Chytrých objektů a umíme je vytvářet, upravovat a (doufám) rozumíme jejich možnostem. V případě připomínek a dotazů jsou zde komentáře, v případě darů z vděčnosti mě kontaktujte přímo.

PS. Jak jste zřejmě zaregistrovali, v českém Photoshopu jsou chytré objekty nazývány inteligentními, ale já jim tak v článku neříkám. Proč? Protože v originále jsou to "Smart objects", a smart je chytrý. Asi jsem takový jazykový pedant, že schválně pletu a matu lidi něčím, co je v programu pojmenované jen trochu jinak. Nebo jsem prostě mizera.

Petr Široký Profil na fóru / Osobní stránky / Twitter Webdesignér povoláním, kritik přesvědčením, šašek duší, to vše zde najdete. Tutoriarts jsou poslední 3 roky můj největší osobní projekt. Kromě toho se zkouším věnovat jiným menším webovým projektům, živím se jako nezávislý webový designér a snažím se více hledět do budoucnosti, aby tyto stránky vzkvétaly.

Zdrojový soubor : K dispozici - Stáhnout

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #10
  • Martin_23
  • 5. February 2013 | 16:23
  • Skupina: Neregistrovaní

Pojmenování: kácející se (vertikální) línie, tzv, žabí perspektiva, často u focení architektury z podhledu. Vzniká, když snímač není rovnoběžný např. s focenou fasádou budovy. Tuhle "vadu" korigují shift objektivy u zrcadlovek. Lidský mozek si situaci sám srovnává na základě zkušeností (nevnímá kácení línií) - ví, že stěny budov jsou rovnoběžné. Což až donedávna bylo téměř pravidlem:)

  • #9
  • Fugas
  • 6. September 2012 | 09:07
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ahoj, mam dotaz k poslední části, kde upravuješ fotku. Když fotku převedu na chytrý (v PS2 automatický) objekt a použiju filtr - gausovské r. tak mi to napíše, že se musí vrstva nejdříve rastrovat - dám OK a mám po chytrém objektu. Pokud chytrý objekt rozkliknu a pak dám gausovské, uložím, tak mám pořád chytrý objekt ale hodnotu gasovského už nikdy nezměním. Nepřidá se mi tam vrstva jako tobě. Možná je to verzí PS2.

  • #8
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 8. February 2012 | 09:42
  • Skupina: Neregistrovaní

pekny clanok nebyt neho už som skoro zabudla na inteligentne objekty a niektore veci som ani netusila. pochopila osm skoro všetko až nato že to stou maskou na konci si tam nejak nepopisal.a ani to nakonci toho druheho jak si tam vložil ten obrázok dievciny do toho stromu .nechapem ktory dokument mas otvoreny a do ktoreho sa to ma vložit. inak som pochopila všetko
dakujem

  • #7
  • lefiath
  • 14. January 2012 | 00:09
  • Skupina: Správci

Zatím jsi jediný, kdo s tím článkem měl výraznější problémy (článek měl řadu komentářů na starém webu a žádný nebyl tak negativní a naštvaný jako tvůj). Takže nemohu tvůj pohled brát jako objektivní posouzení, zvlášť když si nezvládáš ten článek ani pořádně přečíst - to, jak máš umisťovat obrázky do dokumentu tam zmiňuji. Článek se věnuje popisu funkcí chytrých objektů, všechny ostatní věci jsou víceméně nedůležité a slouží jako příklady. Tedy není účelem vše napodobovat - takže nemůžu souhlasit s tím, že by šlo o naprosto nedostačující materiál, problém spíš bude v tom, že nejde o článek psaný pro začátečníky v programu. Existují různé tutoriály, některé jsou krok za krokem, a tam jde o dosažení určitého výsledku, a jiné jsou psané volným stylem od základů po detailní vysvětlení funkčnosti.

Soudě podle toho co píšeš bych doporučil nejprve projít seriál o skutečných začátcích v programu (to, kolik let pracuješ s Photoshopem není určující informace, zjevně máš problémy se základními funkcemi, které by měl středně pokročilý grafik mít v malíčku a měl by být schopen je odkoukat, tzn. jednoduché postupy, které používám pro ilustraci funkcí chytrých objektů). Protože tohle opravdu není chyba toho, že článek není psaný krok za krokem a že nepopisuji naprosto přesně každý jednoduchý krok, ale tvoje nedostatky - řekl bych až v přístupu práce s programem.

Závěrem mi dovol se vyjádřit osobně, protože mě takový komentář docela překvapil. Netěší mě, že zmiňuješ, jak projektu fandíš, ale zároveň mi pliveš do obličeje a káráš mě jako nezbedného studenta u něčeho, kde problém rozhodně není jen na jedné straně, a podstatě mě bereš na milost, jak si dovoluji napsat něco, co jsi nepochopil. Nepotřebuji ovace a rád si vyslechnu objektivní kritiku k tomu, co bych mohl zlepšit. Ale stejně tak nemám zájem o někoho, kdo si jde vylít svoji frustraci nad vlastní neschopností (jak říkám, jsi jediný, kdo s tím zatím prokazatelně měl velké problémy) a ještě se snaží svůj arogantní přístup zabalit do toho, že mi dělá službu.

  • #6
  • harmony
  • 13. January 2012 | 23:19
  • Skupina: Neregistrovaní

Nezlob se na mě Petře, ale tvůj návod je pro začátečníky naprosto nedostačující. Pracuji s Photoshopem už několik let a zvládám řekl bych i složité operace a jsem přesně ten typ, jak píšeš v úvodu - chytrých objektů jsem se nikdy dosud nedotknul. V nadpise máš "komplexní průvodce pro začátečníky". No, o tom nemůže být řeč. Tvůj postup a popis je pouze pro ty, jak opět píšeš v úvodu, kteří to už jednou dělali a nyní si to připomenou. Ano, tak pro ně to je.
Okopíroval jsem si obrázek stromů a vložil jej přetažením do Photoshopu. I když mám v předvolbách zatržítko umísťovat nebo přetahovat rastrové obrázky jako intel.obj., tak vrstva není automaticky inteligentní a musím ji převést. Ale to bylo jen tak na okraj. Takže mám v projektu jednu zamčenou vrstvu tohoto obrázku. Musím ji odemknou. Následně jsem ještě pobral provedení transformace "Perspektiva". Vrchní body perspektivy roztáhnu mimo obraz a dolní pak více ke středu. Výseč je znázorněna "vodítky". Dám enter a koukám do nabídky vrstvy, kde je opět dostupná volba"převést na intel.objekt" Jak to, že je dostupná? Už jsem vrstvu přeci jednou převáděl...Dobrá, převádím tedy podruhé. Dále vkládám přetažením druhý obrázek do okna projektu. A nyní bych očekával, že po potvrzení enter převezme druhý obr. vlastnosti toho prvního a vznikne na něm ta výseč. Ale nestane se tak. Zkoušel jsem další a další možnosti a nic. Prostě a jednoduše ty nenapíšeš postupný návod krok za krokem, tedy tutoriál (když už to máš v sekci Tutoriál). Nikde nepíšeš za prvé vložte obrázek, za druhé převěďte, za třetí transformujte Perspektivu, za čtvrté vložte nový obrázek...jak a kam a hlavně jak toho dosáhnout, aby se obrázek vložil do výseče tak, aby jeho zbylé okraje nebyly vidět.
Takže to rozhodně není tutoriál, o tom není pochyb. A i jako návod je to pro začátečníka nedostačující. Škoda.
Velmi fandím tomuto serveru, je nabitý spoustou rad. Rozhodně nechci snižovat tvoji péči a snahu, ani nechci kritizovat. Přináším jen objektivní pohled na tvůj příspěvek. A v konečném důsledku je velká škoda, když tomu napsání věnuješ nějaké ty hodiny, tak ůčinnost a dopad, respektive použitelnost je velmi diskutabilní. Věnuj prosím tě příště pár minut navíc popisem jednotlivých kroků, aby nebylo pochyb o tom, co a jak udělat. Děkuji.

  • #5
  • Terez_*
  • 1. April 2011 | 20:00
  • Skupina: Neregistrovaní

:-D :-D Strašně hezká stránka.

  • #4
  • lefiath
  • 21. March 2011 | 16:43
  • Skupina: Správci

Není - já fotit neumím.

  • #3
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 21. March 2011 | 15:16
  • Skupina: Neregistrovaní

Ta frajerka na obrázku je doufám tvoje :-D 8-)

  • #2
  • theNookyn
  • 14. December 2010 | 19:01
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

:-O ;-) ;-)

  • #1
  • Sedlak
  • 3. December 2010 | 20:32
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

hezky ;-)

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi