Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

7. Photoshop CS5 - Stručný přehled většiny nástrojů

  • napsallefiath
  • sekcePhotoshop
  • kategorieZačátky
  • verze programuCS5
  • znalostiAutor předpokládá, že máte pročteny předchozí díly

5. 6. 2011 v 21:05 18 7. Photoshop CS5 - Stručný přehled většiny nástrojů

Nejzákladnější nástroje máme za sebou, a teď začne výuka těch komplikovanějších a náročnějších - protože mnoho nástrojů bude mít vyhrazený samostatný článek, je vhodné jako první udělat přehledné shrnutí a popisky všech (téměř) nástrojů a pomůcek. U mnoha nástrojů přidávám kromě popisu také praktické ukázky.

Tento díl slouží jako přehled, ale také jako jedno velké promo toho, co vás v budoucnu čeká, protože většinu z nástrojů budeme probírat detailněji, některé opravdu důsledně. Půjde o definitivní přehled, který jsem se rozhodl seřadit podle důležitosti, s rozdělením do 3 částí. První bude zmiňovat velmi důležité nástroje, které budou mít samostatné články v seriálu. Druhá ty, které nejsou tak důležité, ale které si také budeme popisovat a ukazovat, třeba ve skupině s dalšími nástroji. Poslední bude shrnovat v tuto chvíli nezajímavé nástroje, ke kterým se dostane až později, v posledních dílech. Toto rozdělení volím proto, že mi dává větší smysl než nástroje vypisovat jeden po druhém, protože to takto dostane nějaký řád - mimochodem, ti kteří mají málo času mohou prostě projít jen ty nejdůležitější. Nezapomeňte že základní nástroje, které jsme probrali v předchozím díle, zde už neuvádím. Proto byste Přesun, Ručičku a další hledali marně.

Nebudeme procházet jen panel nástrojů, ale i položky z hlavního menu (například filtry a přizpůsobení) a zkrátka skoro vše, co se dá považovat za dostatečně významný nástroj. V rámci zachování alespoň nějaké jednotnosti budu u nástrojů, které spolu v panelu sousedí, vypisovat i sousedící nástroje, protože často bývají (dle mého názoru) rozdílně důležité a používané. Bez nějaké zmínky by uspořádání podle důležitosti bylo příliš nevyrovnané - takže v případě sousedících nástrojů máte vždy uveden odkaz, který vás na souseda přesune.

Nevyhnutelně jde o subjektivní seznam, ale věřím že v případě nejdůležitějších kousků se s většinou budu shodovat. I tak projdeme téměř vše, jen se na některé věci dostane až později, takže se nemusíte bát, že bych kvůli svému zaměření (webdesignér) schválně obcházel věci, které příliš nevyužívám.

Alternativní přehled

Protože tohle rozdělení nemusí vyhovovat každému, na konci článku nabízím ve formě ultimátního taháku pro Photoshop seznam všech nástrojů, které v panelu nástrojů jsou, přehledně setříděné, tak jak jdou po sobě. Zbytek nástrojů najdete v hlavním menu, a ty v přehledu nijak nedělím, takže nevidím důvod je nějak seskupovat podobně jako panel nástrojů.

1. Nejdůležitější nástroje

Všem zde vyjmenovaným nástrojům, nebo skupině nástrojů, bude věnován samostatný článek. Jde o nejzákladnější a nejpoužívanější pokročilejší nástroje, které využívají grafici a umělci bez ohledu na zaměření.

1.1. Výběrové nástroje

Výběrové nástroje jsou asi nejpočetnější skupinou, pod kterou se skrývá množství základních a jednoduchých, ale také pokročilejších a náročných nástrojů. Prakticky všechny vytváří "pouze" výběry oblastí, samotné nástroje nijak aktivně nezasahují do vašeho dokumentu, ale variabilita je obrovská - máte jednoduché nástroje jako obdélníkový výběr, kde vybíráte části obrázků, a komplexní nástroje, které se používají pro vyřezávání objektů z pozadí (například lidí), což se často uplatňuje například v reklamním odvětví.

Vybraná část dokumentu (od toho slovo výběr) je charakterizována přerušovanými okraji, které se lidově nazývají "pochodující mravenci". Následující přehledy vždy sousedí v jednom poli, čímž odpadá odkazování na sousedy. Kromě toho má Photoshop speciální nástroje pro výběr vektorových tvarů, ty jsem ale raději spojil s vektorovými nástroji (viz další položky...), protože se chovají jinak než klasické výběry.

Obdélníkový výběr, eliptický výběr, výběr jednoho řádku, výběr jednoho sloupce

Solidní a nejjednodušší nástroje. Obdélník, kruh a 1px řádky. Jednoduché a obecně využívané spíš u techničtějších věcí - jsou přesné, ale bez dalších možností.

Laso, mnohoúhelníkové laso, magnetické laso

Základ pokročilejších nástrojů - laso ovládáte myší/perem tabletu, což ho dělá mnohem rychlejším a přizpůsobivějším nástrojem u komplikovanějších výběrů. Za to platíte nepřesností, laso je obvykle dláto, které výběr hrubě otesá.

Rychlý výběr, kouzelná hůlka

Pokročilější nástroje pro komplexnější výběry. S novými možnostmi (dál v článku) se zvlášť rychlý výběr stává lákavou pomůckou pro složité výběry, například postav nebo jiných komplikovaných objektů.

Rozsah barev

- Najdete ho v hlavním menu v položce Výběr.

Vybíráte konkrétní barvu podle obrázku a máte několik možností jak svůj výběr upravit. Tento nástroj bývá velmi užitečný například u jednodušších obrázků, jako jsou stará loga, která je třeba očistit od pozadí, protože vám někdo nebyl schopen poskytnout vektorový formát...

Zpřesnit okraje

- Zpřístupní se při používání výběrových nástrojů. Musíte mít nějaký výběr vytvořený..

Nejde o výběrový nástroj v pravém slova smyslu, ale spíš o mocnou pomůcku pro úpravu vytvořených výběrů. Skrývá mnoho možností a právě ve verzi CS5 nabízí mnohem víc než jen zpřesnění okrajů. Podrobněji budeme tento nástroje procházet pravděpodobně až ke konci seriálu, ale bude to stát za to.

1.2. Styly vrstev

- Dvojklikem na vrstvu v panelu vrstev vyvoláte styly.

Série všemožných efektů a nastavení, s jejichž pomocí můžete každé vrstvě velmi výrazně změnit vizáž. Jde o efekty v rámci vrstvy, takže s tím nejdou dělat zázraky, ale s prakticky neomezeným množstvím kombinací jde o vítanou, a často nenahraditelnou pomůcku.

Protože často jde o jednoduché věci, jako stíny, přechody, odlesky, barvy nebo záře, slouží styly vrstev (mimo práce na technických věcech) téměř vždy jako doplněk. Pokud neděláte nějaký design, na efektech svoji tvorbu pravděpodobně nepostavíte. Dobrá zpráva je, že většina z nich je snadná na pochopení (takže s nimi dokáže pracovat třeba i takový Patrik Vogl), jde spíš o to si vše projít a zapamatovat. Ale nenechte se jednoduchostí zmást, řada z efektů má širokou škálu voleb a přizpůsobení, která už bývají trochu náročnější, ale ve správných rukách dovolují věci, které by vás ani nenapadly. Čím lepší znalostí, tím víc možností jak styly kombinovat.

Nemusíte dlouho hledat, abyste našli milióny předpřipravených stylů, které si můžete na internetu stáhnout - jednoduše googlete a opatrně vybírejte ze záplavy, kterou si přivoláte.

V seriálu si později také ukážeme, jak nahrávat různé doplňky a dodatečný obsah - nahrávání nových stylů nebude chybět.

1.3. Text - vodorovný, svislý

- Sousedí v jednom poli. Další sousedící nástroje jsou Textová maska a Svislá textová maska.

Bez textového nástroje si nic nenapíšete. To ho nevyhnutelně pasuje mezi jeden z nejdůležitějších nástrojů. V základu naprosto jednoduchý, s pokročilejšími možnostmi a někdy až nevídanými kombinacemi s jinými nástroji, například perem.

Kromě úprav konkrétních fontů a znaků v textu máte možnost ovlivňovat celé odstavce, kde upravujete například zarovnání nebo odsazení. To ale umí naprostá většina programů, kde se s textem pracuje, a když k tomu přičtete do dnešního dne nepochopený způsob vyhlazování textů (ve zkratce - neodpovídá ničemu, co můžete vidět v jakémkoliv operačním systému, alespoň takový je můj dojem), smíříte se s tím že text je jedna z těch věcí, které se přidaly jaksi navíc, a postupem času se trochu lépe vyvinuly. Je nepostradatelný, to ano, ale kromě pár šikovných triků (viz pero apod.) nic moc navíc nenabízí.

1.4. Štětec + tužka

- Sousedí v jednom poli. Další sousedící nástroje jsou Nahrazení barvy, Míchací štětec.

Základní nástroje pro kreslení. Narozdíl od skutečných štětců můžete s těmi virtuálními provádět kousky, které by se spíš slučovaly se zahradním rozstřikovačem.

Štětec bývá základem většiny pokročilejších efektů, právě díky neskutečné variabilitě a lehkosti, se kterou se dají rozličné efekty vytvořit během několika minut, pokud víte co děláte. Výsledek může být jakýkoliv a 100x jiný, ale většinou základ začíná podobně. Pokud u stylů jsou k dispozici milióny hotových řešení, u štětců jsou k dizpozici... také milióny. Tady to ale často bývá atraktivnější, protože štětce mohou být velmi různorodé, od všemožných kombinací, po realistické štětce s velikostí tisíc a více pixelů.

Pokud jste si jistí, že dřív nebo později nastane situace, kdy si budete chtít vytvořit nějakou efektivní manipulaci (nebo jiné dílko, u kterého využijete štětce), dávejte u článku týkajícího se štětců dobrý pozor. A stejně tak dávejte pozor při práci, protože zručnost přichází až praxí.

Tužka má skoro stejné možnosti jako štětec, ale liší se tím, že kreslíte vždy plné body, nemůžete ovlivňovat průhlednost nebo hustotu stopy. Vše co nakreslíte plně překryje plochu, takže tu není žádné vyhlazení. Využívá se v případech, kdy potřebujete kreslit přesně a různé ladění štětců by zbytečně přidělávalo práci.

1.5. Pero

Vektorový nástroj na kreslení přímých nebo zakřivených čar s unikátními možnostmi. Na první pohled nevypočitatelné, většina začátečníků má problémy ho ovládat. Matně si vzpomínám, že jsem zprvu také pořádně nechápal jak funguje. Po podrobném prostudování se však stane mocným esem v rukávu.

Starý článek o peru patřil k jedním z nejvyhledávanějších, a troufnu si odhadnout, že tomu nebude jinak ani teď. Sice s ním většina na začátku potřebuje trochu pomoct, ale ti co se s ním naučí, už to nezapomenou, protože si budou vědomosti pravidelně připomínat.

Dá se skvěle kombinovat se štětci pro vytváření dnes již provařených efektů - je totiž snadné je vytvořit a obvykle vypadají dost dobře.

Pero, Cesta od ruky, Přidat kotevní bod, Odstranit kotevní bod, Změnit bod

Všechny tyto nástroje jsou ve skupině s perem, ale nejde o žádné unikátní pomůcky. Cesta od ruky je v podstatě jen jinak fungující pero, a zbylé nástroje jsou doplňky pro používání pera.

1.6. Vektorové nástroje

- Sousedí v jednom poli.

Tzn. falešné vektory, protože Photoshop není vektorový nástroj, takže při přiblížení uvidíte rozostřené bitmapy (narozdíl od Illustrátoru, kde uvidíte bez ohledu na přiblížení vždy ostré hrany). Když se podíváte na cesty (každý vektor v Photoshopu má po označení viditelné cesty, které ho vykreslují), uvidíte že to jsou skutečné vektory, jen jsou vykreslovány jinak. Vektorové nástroje se hojně používají ve webdesignu, designu aplikací a u různých technických věcí. Nedají se příliš kombinovat, jako to dokáže Illustrátor, ale i s tím málem co máte, se dá zahrát slušné divadlo.

Vektorové vrstvy mají unikátní nastavení, jinak to ale jsou normální vrstvy, na které platí styly vrstev stejně jako na každou normální vrstvu. Máte na výběr z šesti základních typů.

Obdélník, Zaoblený obdélník, Elipsa, Mnohoúhelník, Čára, Jiný tvar

Aneb od nejjednoduššího po nejsložitější. Zatímco obdélníku nemůžete mimo velikost nastavit nic, u zaobleného můžete ovlivnit akorát velikost zaoblení rohů, a elipsa se jen tak natahuje, už u mnohoúhelníku máte různé možnosti, jak dělat trojúhelník, hvězdu se zaoblenými rohy, nebo mnohoúhelníky, které se používají u slevových nálepek. Čára je obyčejná vektorová čára, které určujete šířku a natahujete jí podle potřeby (velmi užitečná v situacích, kdy je třeba přenost) a konečně Jiný tvar, který využívá galerii přednastavených nebo stažených vektorových tvarů. Zde nejsou žádná nastavení, jen vybíráte z bohaté knihovny tvarů všech velikostí a... tvarů.

1.7. Filtry

- Najdete v hlavním menu pod položkou s matoucím názvem Filtr.

Jde o pokročilejší jednorázové efekty, které nějakým způsobem přetvoří vrstvu. Někdy jde o malý, jindy viditelný rozdíl. Filtrů je celá řada a s nejrůznějšími výsledky. Některé mohou být praktické ve většině situací, jiné jsou když ne užitečné, tak alespoň zajímavé. Prakticky bez vyjímky se dají používat jen na klasických bitmapových vrstvách.

V mnoha situacích jde o nejrůznější kombinace s jinými nástroji, které z filtrů dělají asi nejuniverzálnější sadu nástrojů pro výrobu prakticky čehokoliv. Dobrá, limity tu jsou, ale téměř celou dobu, co vznikají návody na Photoshop, nás provází nové a nové tipy na nejrůznější zajímavé efekty, které pramení právě z různých chytrých a vtipných kombinací filtrů.

Ukázka většiny filtrů

Nemusí být snadné se je naučit dobře kombinovat, a pravděpodobně jako já některé z nich odsoudíte. V pravý čas ale můžou být vaší záchranou. Mimo uměleckých filtrů sem patří také všelijaké deformace, ale třeba i zostřování a rozostřování celého obrazu, obojí s řadou speciálních voleb. Když se podíváte do nabídky Filtr v hlavním menu, uvidíte jak rozsáhlá sbírka to je.

1.8. Masky

- Aplikují se buď přes panel vrstev, nebo položku hlavního menu Vrstva .

Masky se nejčastěji používají pro zakrytí určitých částí obrázků, v dnešní době nejčastěji pro vyřezávání objektů z pozadí, například když kombinujete více obrázků do sebe. Máte člověka, kterého vyříznete z pozadí, a zasadíte do jiného. Vytváří se z výběrů a fungují na základě kontrastů bílé/černé - černá je úplně skrytá část masky, bílá úplně viditelná. S postupem času se vyvinulo množství způsobů jak s maskami pracovat, a některé z nich si rozhodně ke konci seriálu ukážeme.

Existují bitmapové masky, které vytváříte kreslením nebo výběry, a k tomu vektorové, které vytváříte pomocí tvarů nebo pera. Samotné vrstvy masek se dají dle libosti kombinovat. Něco jsem už naznačil v třetím díle, a v plnohodnotném článku se dozvíte vše co do základů budete potřebovat.

1.9. Vrstvy výplně, úprav

- Aplikují se přes panel vrstev.

Důvod proč v nejdůležitějších nástrojích neuvádím tak důležité věci jako přizpůsobení, přechod a další věci (jsou popsané až později, ale jde o velmi podstatné nástroje, zvlášť přizpůsobení skrývá mnoho pomůcek pro úpravy fotek) jsou právě vrstvy výplně, které všechny tyhle věci (dobrá, část, ale ty skutečně podstatné nechybí) obsahují v podobě upravitelných vrstev. Představte si například nástroj, kterým upravujete světlost a kontrast. Naprosto základní věc. Pokud jen využijete nabídku Přizpůsobení přes hlavní menu, úprava se jednou provede a tím je daná. Ale pokud ji vložíte přes vrstvu výplně, máte speciální vrstvu efektů, kterou můžete kdykoliv upravit, přiřadit jiné vrstvě, nebo zrušit.

Vrstvy výplně a úprav jsou takzvané nedestruktivní techniky, tedy způsob jak pracovat s dokumenty, aniž byste si něco nenávratně požkodili. Podstatné je, že se vždy můžete vrátit zpět a upravit co potřebujete. Masky se do nedestruktivních úprav počítají také.

Závěr

Každý z těchto devíti bodů, ať už jde o jeden nebo skupinu nástrojů, bude mít vlastní článek. Tohle jsou, alespoň jak to cítím já, hraniční body Photoshopu, které by každý měl na určité úrovni ovládat, nebo si jich být vědom.

2. Středně důležité nástroje

Těžko se mi v tom volí, ale nějak jsem to rozdělit musel - všechny následující nástroje také budeme probírat, ale obvykle jako součást něčeho dalšího. Rozhodně nechci tvrdit že nejsou důležité, spíš že k nim často není tolik co říct, aby to vydalo na samostatný článek, a jejich výklad se hodí použít jako doplněk jiných, "velkých" nástrojů výše. Hned zkraje třeba taková guma bude zmíněna v článku o štětcích, protože jde o nástroj, který budete pro odstraňování obsahu používat téměř vždy.

2.1. Historie

- Je přístupný z nabídky Okna z hlavního menu.

Spíš než nástroj jde o sběr informací - program si pamatuje určitý počet kroků (je možné nastavit, viz díl 4.), které jste provedli, a za pomocí panelu Historie se můžete vracet ke kroku, který si vyberete.

2.2. Guma

- Sousedí s nástroji Mazání Pozadí a Kouzelná Guma.

Klasický nástroj, který je přítomen snad v každém grafickém programu. Nic zvláštního, k odstraňování obsahu poslouží víc než dobře - protějšek štětce, při kreslení nebo maskování budete využívat neustále.

2.3. Přechod

- Sousedí s nástrojem Plechovka Barvy.

Pomůcka, díky které můžete kreslit přechody - ovládáte velikost a úhel (výhody ručního umístění jsou zřejmé - jinak můžete přechody přidávat jednotlivým vrstvám přes styly), samozřejmě kromě barev a dalšího nastavení přechodu samotného.

2.4. Plechovka barvy

- Sousedí s nástrojem Přechod.

Spolu s gumou další historií ověřený nástroj - plechovkou barvy vyplňujete plochy, které se snaží program oddělovat, pokud najde okraje (obvykle tmavší nebo světlejší části). Asi je ironií, že jsem ho nikdy nepoužil.

2.5. Rozostření, zostření

- Sousedí v jednom poli. Další sousedící nástroj je Rozmazání.

Nástroje pro ruční úpravy ostrosti. Kromě nich má Photoshop další sérii ostřících nástrojů, které jsem už zmiňoval ve filtrech (ovlivňují celý obraz), tohle jsou takoví malí příruční pomocníčci.

Změny které s nimi provedete jsou nevratné (pokud nepočítáme návrat v historii nebo štětec historie).

2.6. Rozmazání

- Sousedí s nástroji Rozostření a zostření.

Oproti bratříčkům, kteří jsou zmíněni výše, se tento nástroj těší velké popularitě, zvlášť v případě manipulací a co se menších kousků týká, také podpisů. S trochou snahy, zkušenostmi a zručností jde rozmazáváním "malovat" a vytvářet tak velmi pěkné věci s relativně malým úsilím. I pokud to není váš šálek kávy, jako nástroj pro menší ladění a vylepšování se hodí prakticky vždy.

2.7. Přizpůsobení

- Najdete v hlavní menu pod položkou Obraz.

Série nástrojů a důležitých pomůcek hlavně pro úpravy fotek a obrázků v jedné vrstvě. Jediný důvod proč nejsou v první skupině je fakt, že většina z nich se dá vložit i jako vrstvy úprav, zatímco zde jde o nevratné jednorázové změny - to je způsobeno tím, že jde o část historického vývoje Photoshopu, nástroje tu byly první, a jejich předělání do přizpůsobivých vrstev přišlo až potom. Protože ve formě vrstev jsou mnohem užitečnější, budeme se s nimi učit tak, ale nabídku Přizpůsobení si v článku o Vrstvách výplně a úprav z větší části projdeme, takže se nemusíte obávat že něco zanedbáme.

2.8. Zesvětlení, ztmavení, houba

- Sousedí v jednom poli.

Použitím podobné nástroje jako rozostření a zostření - ruční použití ve stylu kreslení se štětcem. Máte několik specifických nastavení, takže můžete volit mezi zesvětlováním/zmavováním světel, středních tónů nebo stínů (tohle rozdělení je v Photoshopu časté, když přijde na nástroje, které využíváte jako ruční přizpůsobení).

Houba funguje podobně - je to jednoduchý nástroj na úpravy sytosti - můžete snižovat nebo zvyšovat barevnou sytost konkrétních míst pomocí štětce. Pro rychlé úpravy šikovné.

2.9. Pravítko, poznámka, počítání

- Sousedí v jednom poli.

První je nepostradatelný nástroj pro všechny, kteří si chtějí být jisti, že měří přesně, druhý se hodí v případě, že si PSD mezi sebou vyměňuje víc osob - není nic snažšího než připojit popisky přímo v programu, a třetí je ošklivý. Tedy... třetí nástroj usnadňuje práci, pokud potřebujete do obrázku doplnit několik čísel pro popisky - jen klikáte a neobtěžujete se vypisováním čísel. (Ale je ošklivý, protože se z neznámého důvodu vyskytuje pouze v rozšířené verzi Photoshopu.)

Pravítko je bezpochyby používáno mnohem víc než dva zbylé nástroje, jejichž využití je spíš přiležitostné.

2.10. Bodový retušovací štětec, retušovací štětec

- Sousedí v jednom poli. Další sousedící nástroje jsou Záplata a Červené oči.

První z retušovacích nástrojů, se kterými rozhodně strávíme čas, ale až v některém z posledních článků. Zrovna použití štětců není obtížné, ale bez jasnější představy o tom, co chcete dělat, může vaše snažení dopadnout zle a obrázek bude vypadat hůř než před zásahem. Obecně se využívají při spravování různých maličkostí, jako škrábanců, špíny, k čištění pleti, apod. - snadno tak vyčistíte tvář během několika minut. (A pokud chcete aby to nějak vypadalo, ne jako to co jsem předvedl já, tak tomu raději věnujete půl hodiny.)

S prvním ze štětců označujete prostor, který chcete vyretušovat, a program se podle toho následně snaží zvýrazněnou plochu inteligentně vyplnit (převzorkovat) podle zadaných údajů - můžete buď zvolit výplň podle sousedících bodů, tvořit texturu, nebo vyplňovat podle obsahu. U druhého (jen retušovací, bez bodů) přímo vyberete oblast, podle které budete vylepšovat jiné části obrázku.

2.11. Záplata

- Sousedí s nástroji Bodový retušovací štětec, retušovací štětec a Červené oči.

Další z retušovacích nástrojů svým použitím skutečně připomíná záplatu, kdy vyberete určité místo, které je třeba vyspravit, a s tím místem poté manipulujete pomocí přesouvání, dokud nenajdete podobně vypadající kousek - po vybrání vhodné části nástroj aplikuje určité začištění (a rozmazání, proto nedoporučuji používat v případě, že vám jde o detaily), čímž se nový obsah vhodně prolne se starým.

V případě menších, souvislých ploch, které postrádají detaily, jde o lákavou pomůcku, protože práce s nástrojem je velmi rychlá.

2.12. Klonovací razítko, razítko se vzorkem

- Sousedí v jednom poli.

Razítka také patří do početné rodiny retušovacích nástrojů. Narozdíl od záplaty fungují tak, že vyberete určité místo, ze kterého vycházíte, a následně používáte razítko jako štětec a "kreslíte" ono vybrané místo přes jiná místa, která chcete překrýt. Jde o silný a na obsluhu snadný nástroj, což bohužel znamená že je i docela neohrabaný a bez ručního začišťování (přes záplatu nebo další nástroje) obvykle bývá vidět, kdy jste něco jen tak vzali a přemalovali tím něco jiného. Razítko se vzorkem funguje podobně, akorát nevyužíváte žádnou vybranou část dokumentu, ale libovolný vzorek z vaší kolekce.

2.13. Štětec historie, umělecký štětec historie

- Sousedí v jednom poli.

Jak název vypovídá, štětce pracují s historií - dají se tak upravovat a měnit akce, které jste už udělali. Jde tak trochu o náhražku masek, čímž dnes tyto nástroje ztrácejí na důležitosti, díky nedestruktivním technikám. I tak, stále jde o užitečnou a až nepostradatelnou věc, protože jiný způsob jak upravovat (pokud berete částečné mazání, protože tyhle štětce jsou vlastně taková speciální guma, jako úpravy) filtry a další pokročilejší věci není. Hlavní síla nástroje tkví v tom, že si můžete vybrat určitý krok, podle kterého budete mazat (například v polovině práce) a který se bude objevovat na místě nejnovějších úprav, které mažete. Protože jde o štětce, je zde pochopitelné omezení pouze na klasické bitmapové vrstvy, u vektorů a textů nepochodíte.

Umělecký štětec přidává několik možností a není vhodný na přesnou práci, ale na ujeté čmárání (věřím že někdo je schopen z tohoto nástroje dostat něco užitečného, já to vzdal), právě díky speciálnímu stylu kreslení, který se zde používá. Tip: Pozor na změnu velikosti dokumentu/plátna, tím se naruší funkčnost obou štětců - fungují jen v případě, kdy se neliší rozměry plátna mezi krokem v historii a aktuálním stavem.

2.14. Mazání pozadí

- Sousedí s nástroji Guma a Kouzelná Guma.

Nástroj k inteligentnímu mazání pozadí - dá se poměrně dobře využít u jednodušších objektů, které potřebujete vyřezat (speciálně u bílých pozadí). Dnes mu šlapou na paty masky, kanály a i pokročilé výběrové nástroje, ale právě v kombinaci se štětcem historie (protože nejde aplikovat na masku, musíte mazat přímo do vrstvy) jde o zajímavou volbu na zvážení. Díky němu jsem například snadno a rychle ořezal ikonky pro finální přehled na konci článku.

2.15. Kouzelná guma

- Sousedí s nástroji Guma a Mazání pozadí.

"Roztomilý" nástroj, kombinující vlastnosti kouzelné hůlky a gumy. Rovnou se maže, nástroj se snaží hledat okraje a podle nich vybírat specifické úseky. Jsou případy, kdy je i použitelný (speciálně u objektů s jasnými okraji na bílém pozadí) a jedno kliknutí vám ušetří dost času, ale použití je limitované na velmi specifické situace. Jinak skončíte se zubatými dírami na místech, která jste chtěli zachovat. Stejně jako mazání pozadí se nedá používat s maskami.

2.16. Výběr cesty

- Sousedí s nástrojem Přímý výběr.

Nepostradatelný nástroj při práci s vektorovými tvary. Jediný důvod, proč ho a bratříčka přímý výběr zmiňuji samostatně a tak daleko, je samostatný dohledatelný záznam o nástroji. Jinak budou oba důkladně probrány jako součást vektorových tvarů. Výběr cesty slouží tak trochu jako nástroj přesun, kdy můžete vybírat jeden nebo více vektorů najednou a přesouvat je jako celek.

2.17. Přímý výběr

- Sousedí s nástrojem Výběr cesty.

Oproti tomu přímý výběr slouží k úpravám jednotlivých bodů, ze kterých se skládají vaše vektory. Opět můžete brát víc bodů najednou, přesouvat je, transformovat, ale třeba i vymazat. Oba nástroje jsou pro řádnou práci s vektory nutností. Co ale považuji za nehoráznost je absence vektorového lasa, které by dovolovalo pohodlný výběr různě umístěných bodů.

2.18. Lupa

- Samostatný nástroj.

Osobně lupu prakticky nepoužívám (využívám přibližování pomocí kolečka na myši), ale tento nástroj má nově například velmi užitečnou vlastnost Zvětšení posunem, která dovoluje velmi jemný a zároveň rychlý posun pomocí myši. Kreslíří a malíři některé vlastnosti lupy jistě aktivně využívají, ale jako pomůcku pro všechny to už nevidím - čas dal, čas vzal.

2.19. Zkapalnění

- Najdete v hlavní menu pod položkou Filtr.

Všestranný nástroj, použitelný jak na malé, tak drastické úpravy.

Bylo by vhodné zkapalnění uvádět spíš jako skupinu nástrojů, které fungují na stejném principu, ale mají různé vlastnosti. Způsob jak nástroje fungují by se dal zjednodušeně shrnout, že tak trochu rozmazáváte a zároveň kreslíte do vybrané vrstvy - funguje to trochu jako nástroj rozmazávání, ale spíš opravdu "roztíráte" části obrázku jako by šlo o kapalinu - detaily z větší části zůstávají. Proto se zkapalnění často používá na retušování postavy, kdy zmenšíte boky a zvětšíte prsa nebo zadek. (Případně jak vám vyhovuje, nechci odpírat možnost zmenšit prsa a maximálně nafouknout boky, každému jak chce.)

Nástroje se liší konkrétními účinky, například klasické "rozmazávání" je hned první možnost, dále je tu zkroucení, které vám vrstvu zatočí do spirály (oblíbený efekt), zvrásnění, nafouknutí a několik dalších. Při práci s nástroji zkapalnění se jako v případě jiných filtrů přenesete do speciálního náhledu, který musíte na konci potvrdit.

Ve většině případů by se ale nástroje zkapalnění měly používat střídmě, lidé však často neodolají a výsledkem bývají obrázky podobné tomu níže. (Pokud znáte Photoshop Disasters, domnívám se že polovina z nich je způsobena "obratným" zacházením se zkapalněním.

3. Méně důležité/specializované nástroje

Sem umisťuji nástroje, které mi buď nepřijdou tak užitečné, nebo jsou příliš specializované, aby se vyplatilo je podrobně probírat (protože často nejde o žádnou maličkost, ale sérii nástrojů - viz. řezy, nebo úběžný bod). To neznamená že jsou zbytečné, v některých případech mohou být dokonce velmi užitečné, ale pro potřeby tohoto seriálu většinu z nich podrobně procházet nebudeme.

3.1. Červené oči

- Sousedí s nástroji Bodový retušovací štětec, retušovací štětec a Záplata.

Jednoduchý nástroj pro opravu častého nešvaru fotografů. Unikátní výsledek na nesprávných fotkách zaručen!

3.2. Textová maska - vodorovná, svislá

- Sousedí v jednom poli. Další sousedící nástroje jsou Text vodorovný a svislý.

Podle mě zbytečný nástroj, který vás nechá napsat text a potom z něj udělá výběr (to se děje automaticky). Jelikož si můžete prostým kliknutím udělat výběr sami z jakékoliv vrstvy (tedy i textové), nevidím důvod ho používat. Proto ho ani neuvádím ve výběrových nástrojích, jednoduše kuriozita.

3.3. Oříznutí, řez, výběr řezu

- Sousedí v jednom poli.

Oříznutí je pokročilejší nástroj pro ruční úpravu velikosti plátna dokumentu - pokud si chcete být perfektně jistí, co chcete mít zachováno (a několik užitečných voleb k tomu), je to nástroj pro vás. Sem ho umisťuji proto, že přes nespornou užitečnost podle mě není moc využíván.

Řez, výběr řezu

Sada nástrojů pro rozřezávání grafiky ke kódování. V naprosté většině případů je používají designéři nebo kodéři, buď pro přípravu webových stránek, nebo klasických aplikací.

Z důvodu specializace je nebudeme v seriálu přímo probírat, ale podrobně je projdeme v připravovaném seriálu o základech webdesignu.

3.4. Korekce objektivu

- Další z filtrů, přístupný z hlavního menu přes položku Filtr.

K téhle sérii nástrojů nemám moc co říct (bohužel sám nefotím), a zřejmě je tak i nespravedlivě odsunuji k těm méně důležitým, ale z mého pohledu jde "jen" o sadu pomůcek pro nápravu nejčastějších problémů a vad objektivu, které vám pomáhají dostat z fotek maximum. Provedení se asi nejvíc blíží zkapalnění, také jde o sérii nástrojů s jedním účelem a různými možnostmi. Smysl tedy vidím pouze u fotek, a i tak tyto nástroje určitě nevyužije každý fotograf.

3.5. Nahrazení barvy, Míchací štětec

- Sousedí v jednom poli. Další sousedící nástroje jsou Štětec a tužka.

Nahrazení barvy je poměrně jednoduchý nástroj s jediným účelem a pár volbami navrch - účel je obarvit část vrstvy/obrázku, na kterou kliknete vybranou barvou popředí. Nástroj se snaží (jako obvykle) odhadnout okraje a ohraničení jednotlivých částí, abyste si neobarvili celou vrstvu, a jde mu to poměrně dobře. Co už tak dobře nejde je samotné využití, protože i když nástroj vypadá jednoduše, manipulace s ním mnohdy vyžaduje delikátní a opatrný přístup, jinak si původní barvy nahradíte nepřirozenými podivně lesknoucími se křiklavými barvičkami.

Míchací štětec je volba pro specialisty - má simulovat skutečnou malbu se štětcem, což se v praxi projevuje jako takové zmrzačené rozmazávání s různými možnostmi. Kromě malířů jej pravděpodobně využije málokdo.

3.6. Úběžný bod

- Další z filtrů, přístupný z hlavního menu přes položku Filtr.

Jde o velmi šikovné balení nástrojů, které by se dal klasifikovat jako poslední z retušovacích nástrojů. Funkčnost je znovu shodná se zkapalněním a dalšími (speciální okno s řadou nástrojů), zde dokonce využíváte některé ze základních nástrojů, jako třeba výběry, ale přizpůsobené speciálním podmínkám, které úběžný bod vytváří. A co tedy úběžný bod umí? Představte si, že máte obrázek, fotku, zachycující situaci z určité perspektivy. Pokud u takové fotky chcete něco upravovat, například retušovat větší část šikmé zdi, obvykle zjistíte, že dodržovat určitý úhel není snadný úkol. A přesně na to je úběžný bod specializován - na obrázky/vrstvy využívající perspektivu. Přes nástroj si definujete vlastní pravidla a určíte perspektivu, se kterou chcete pracovat - tomu se potom podřizují nástroje, které máte k dispozici (výběr, klonovací razítko a další) - výsledkem je velmi přesná a solidní práce, pokud Úběžný bod používáte na správném místě. Z pochopitelných důvodů se nástroj nechytá na zaoblených plochách (zešikměte si je jak chcete, ale musí jít o přímky, jinak můžete na použití zapomenout).

Jeho užitečnost je nesporná, ale protože jeho využití je spíš občasné a aplikace vyžaduje určitý cvik (možností je docela dost), umisťuji ho skoro nakonec. Rozhodně si o něm povíme a ukážeme si, jak se s ním pracuje - ke konci seriálu.

3.7. Otočení zobrazení

- Sousedí s nástrojem Ručička.

Šikovný nástroj spíše pro kreslíře - dovolí vám natáčet pracovní plochu jak se vám zlíbí. (Otáčí jen pohled na plochu, kromě kreslících nástrojů všechno pracuje normálně a pro vás šikmo, což může vést ke zmatení - proto doporučuji natáčet jen při kreslení, opilosti a když opravdu víte co děláte).

3.8. 3D objekty

- Série nástrojů, řazena do 2 políček v panelu nástrojů.

Další příklad bobtnajících možností, které Photoshopu přibývají. Bohužel sám s 3D vůbec nepracuji, takže nemám moc dobrý přehled o tom, co je možné a co ne. Je naprosto jisté že se ani zdaleka nevyrovnají možnostem profesionálních modelovacích programů, ale je toho tu víc než dost (celá jedna položka hlavního menu se týká 3D), abyste dokázali dobře kombinovat 3D s 2D - viděl jsem několik opravdu zajímavých a kreativních příkladů, kdy zkušený tvůrce využíval 3D tvary (bez nějakých textur, jen hrubě opracované obrysy), které následně upravoval pomocí běžných nástrojů a vytvořil tak úchvatnou manipulaci.

Pro samotnou výuku musíte u 3D nástrojů někam jinam, mohu jen dodat že podle toho co jsem viděl, fungují tak, jak bylo zamýšleno - jako užitečný doplněk hlavních nástrojů Photoshopu. Mimo jiné, stále patří pouze k vybavení Photoshop Extended.

Závěr

Tento přehled by měl do budoucna sloužit jako rozcestník pro ztracené poutníky, kteří hledají informace o konkrétních nástrojích - jak budou postupně přibývat články a záznamy v naší wikipedii, budu přidávat odkazy ke konkrétním nástrojům. V dalším článku se pustíme do první položky v tomto seznamu, do výběrových nástrojů.

Pokud jste doufali že zapomenu na tradiční písničku na konec, musím vás zklamat. Thirteen Senses - Into The Fire je nádherná dojemná rocková písnička.

Alternativní přehled panelu nástrojů:

A tady je slíbený seznam - až bude seriál kompletní, půjde kliknout na všechny nástroje a přenesete se do detailního popisku. Prozatím jich funguje jen několik.

Ultimátní tahák nástrojů Photoshopu

  • Výběrové nástroje
  • Přesun (V)
  • Obdélníkový Výběr (M)
  • Eliptický Výběr (M)
  • Výběr Jednoho Řádku (M)
  • Výběr Jednoho Soupce (M)
  • Laso (L)
  • Mnohoúhelníkové Laso (L)
  • Magnetické Laso (L)
  • Rychlý Výběr (W)
  • Kouzelná Hůlka (W)
  • Ořezové nástroje
  • Oříznutí (C)
  • Řez (C)
  • Výběr Řezu (C)
  • Měřící nástroje
  • Kapátko (I)
  • Vzorkování Barev (I)
  • Pravítko (I)
  • Poznámka (I)
  • Počítání (I)
  • Retušovací nástroje
  • Retušovací Štětec (J)
  • Bodový Retušovací Štětec (J)
  • Záplata (J)
  • Červené Oči (J)
  • Klonovací Razítko (S)
  • Razítko Se Vzorkem (S)
  • Guma (E)
  • Mazání Pozadí (E)
  • Kouzelná Guma (E)
  • Rozostření
  • Zostření
  • Rozmazávání
  • Zesvětlení (O)
  • Ztmavení (O)
  • Houba (O)
  • Malířské nástroje
  • Štětec (B)
  • Tužka (B)
  • Nahrazení Barvy (B)
  • Míchací Štětec (B)
  • Štětec Historie (Y)
  • Umělecký Štětec Historie (Y)
  • Přechod (G)
  • Plechovka Barvy (G)
  • Kreslící a psací nástroje
  • Pero (P)
  • Cesta Od Ruky (P)
  • Přidat Kotevní Bod (P)
  • Odstranit Kotevní Bod (P)
  • Změnit Bod (P)
  • Vodorovný Text (T)
  • Svislý Text (T)
  • Vodorovná Textová Maska (T)
  • Svislá Textová Maska (T)
  • Výběr Cesty (A
  • Přímý Výběr (A)
  • Obdélník (U)
  • Zaoblený Obdélník (U)
  • Elipsa (U)
  • Mnohoúhelník (U)
  • Čára (U)
  • Jiný Tvar (U)
  • Navigační a 3D nástroje
  • Otáčení 3D Objektu (K)
  • Kutálení 3D Objektu (K)
  • Posouvání 3D Objektu (K)
  • Posunutí 3D Objektu (K)
  • Změna Velikosti 3D Objektu (K)
  • 3D Otáčení Kamery (N)
  • 3D Kutálení Kamery (N)
  • 3D Posouvání Kamery (N)
  • 3D Pojíždění Kamery (N)
  • 3D Zvětšení Zobrazení Kamery (N)
  • Ručička (H)
  • Otočení zobrazení (R)
  • Lupa (Z)

Petr Široký Profil na fóru / Osobní stránky / Twitter Webdesignér povoláním, kritik přesvědčením, šašek duší, to vše zde najdete. Tutoriarts jsou poslední 3 roky můj největší osobní projekt. Kromě toho se zkouším věnovat jiným menším webovým projektům, živím se jako nezávislý webový designér a snažím se více hledět do budoucnosti, aby tyto stránky vzkvétaly.

Zdrojový soubor : Není k dispozici

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #18
  • lefiath
  • 28. November 2013 | 22:50
  • Skupina: Správci

Ctrl + D zruší výběr - jinak se k tomu můžeš dostat i přes menu, které otevřeš kliknutím pravého tlačítka.

  • #17
  • šaruš
  • 16. November 2013 | 15:38
  • Skupina: Neregistrovaní

Ahoj, asi jsem trouba, ale potřebovala bych poradit: udělám si výběr (čímkoliv, lasem...) a nevím, jak se ho zbavit. exit nefunguje, enter nefunguje. prostě je tam pořád ten výběr. už jsem i ve PS pracovala v ultra staré verzi, ale tam mi to šlo tím, že jsem prostě dvojklikla mimo (nebo tak něco). teď mi to takhle nejde a jsem z toho už docela zoufalá...

  • #16
  • lefiath
  • 8. July 2013 | 14:37
  • Skupina: Správci

Jani, i když jsi se ptala na facebooku, tak jsem tomu pořád neporozuměl. Posouvat fotky jako v jednom plátně, nebo posouvat fotky mezi sebou, z vrstvy do vrstvy, doporučuji ti projít si předchozí díly, speciálně třetí, kde by snad mělo být to co hledáš.

  • #15
  • Janina
  • 3. July 2013 | 13:35
  • Skupina: Neregistrovaní

Úžasná práce, děkuji za ni. Nejdříve jsem četla a následně instalovala..no takže prosííím o jednu jedinou radu, kterou jsem se zatím nikd eneodčetla. Jak mohu ve photoshopu posouvat fotky, aniž bych ho musela vypnout a znova v něm následující fotografii otevřít? Děkuji mnohokrát za radu.

  • #14
  • Káťa
  • 7. February 2013 | 12:59
  • Skupina: Neregistrovaní

Bože, kdyby se to všecko dalo stáhnout v PDF, a šprtat se to :)

  • #13
  • lefiath
  • 14. April 2012 | 00:19
  • Skupina: Správci

Klikneš se stlačeným CTRL na vrstvu v panelu vrstev.

  • #12
  • bm
  • 13. April 2012 | 11:48
  • Skupina: Neregistrovaní

3.2. Textová maska - vodorovná, svislá

Prosim pise se zde, ze se da prostym kliknutim udelat vyber z jakekoliv vrsty ( i textove)
Tedy jak udelam vyber z textove vrstvy (kliknutim). Mozna jsem to uz nekde tady na webu cetl v predchozich dilech... bohuzel by bylo zdlouhave to dohledavat diky

  • #11
  • komodor
  • 22. July 2011 | 18:56
  • Skupina: Neregistrovaní

Ten úběžný bod mi byl vždycky záhadou. Konečně srozumitelné vysvětlení :)

Kvalitní a vyčerpávající články, jen tak dál!

  • #10
  • Shinoda
  • 9. June 2011 | 13:12
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Jo sorry, nechtěl jsem tě tím otravovat ani spamovat.. Klidně to smaž..

  • #9
  • lefiath
  • 9. June 2011 | 12:38
  • Skupina: Správci

Nechme to být, úplně jsem se ztratil v tom co vlastně chceš abych udělal/pochopil. Jediné co jsem říkal je, že je označuji falešnými proto, že při přiblížení v Photoshopu okamžitě nevidíš křivky, ale bitmapu. Opravdu nechápu smysl tvého posledního příspěvku, v podstatě říkáš to samé co já (kromě pár detailů), takže tě prosím, přečti si znovu moje komentáře, případně danou pasáž v článku, a nepiš zbytečně. Asi to budu muset v článku přepsat, aby se neobjevil někdo další, kdo mi bude komplikovaně vysvětlovat něco, čeho jsem si vědom.

  • #8
  • Shinoda
  • 9. June 2011 | 11:57
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

@lefiath: Ahoj, podle mě Photoshop dokáže vykreslovat stejně jako illustrátor - např. pokud vytvoříš pomocí tvarů kruh, tak se po přiblížení samotná vyplň "rozpixeluje" ale ta linka, která ohraničuje kruh (z vektorové masky) se vykresluje klasicky vektorově. Další příklad je při použití nástroje počítání, jednotlivé čísla se i po přiblížení zobrazují stejně velká (nezvětšují se).. Proto jediné logické vysvětlení je to, že vektorové objekty se musí vykreslovat bitmapově, aby je člověk dokázal přesně zapracovat do grafiky (často se pro kontrolu přesnosti zoomuje).. Někdy potřebuji vidět rohy zaob. obdélníků přesně po pixelech, díky tomu jde vidět jak to bude po vyrastrování vypadat (vyhlazení).

PS: Kdyby sis vytvořil kruh, přiblížil na 500% (a kdyby se zobrazoval stejně vektorově jak v illustrátoru) a poté bys ten kruh vyrastroval, tak by se celkový vzhled změnil, protože rohy by pak byly méně ostré.

  • #7
  • lefiath
  • 8. June 2011 | 23:00
  • Skupina: Správci

@Shinoda: Asi jsi to špatně pochopil (nebo já napsal nesrozumitelně). Falešnými je nazývám proto, že je Photoshop vykresluje bitmapově. Jsou to vektory (proto jsem tam připsal, že po vybrání se zobrazují jejich křivky). Já to vím. Používám je každý den. Jde tedy jenom o moje matoucí pojmenování :)

// A není to tím že je jednodušší je zapracovat do bitmapy, to ani nedává smysl - je to tím, jak Photoshop standardně vykresluje obrázky.

  • #6
  • Shinoda
  • 8. June 2011 | 22:54
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ahoj,
dobrý "rozcestník" pro další tutoriály.. Nejde jen o to ukázat lidem, jak se provádí ta nebo ta manipulace, ale je potřeba ukázat, k čemu se používají jednotlivé nástroje a techniky.

btw: ty vektorové nástroje jsou v PS opravdu vektorové, nejsou to žádné falešné vektory. To že se po přiblížení zobrazují jednotlivé pixely je samozřejmě záměr, díky tomu je jednodušší takový vektorový tvar zapracovat do bitmapy.. Vytvořený obrázek v PS při použití jen těchto vektorů je možné libovolně zvětšovat/zmenšovat bez ztráty na kvalitě a o to u vektorů jde..

  • #5
  • Roki
  • 8. June 2011 | 15:41
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Tak ako obvykle výborny tut. Priznám sa som doteraz nevedel ako sa používa záplata :-D Díky.

  • #4
  • bebostarson
  • 7. June 2011 | 11:29
  • Skupina: Neregistrovaní

Hezký lefe, je vidět, že se ve svém řemeslu vyznáš :)

  • #3
  • 1pifko
  • 6. June 2011 | 11:48
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

heh už jsem se fakt bál, že na písničku zapomeneš;)
dobrá práce Lefe:) ...ten článek

Už jsem jednou chválil, ale rád pochválím znovu i zde. Respekt tvojí práci lefe.

  • #1
  • exarion
  • 6. June 2011 | 09:33
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

skvele, poradne nadupany clanek... nastroj liquify jsem ja zas vzdycky pouzival na karikatury ksichtu :-D

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi