Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

3. Photoshop CS5 - Práce s obrázky a detailistův úvod do vrstev

  • napsallefiath
  • sekcePhotoshop
  • kategorieZačátky
  • verze programuCS5
  • znalostiAutor předpokládá, že máte pročteny předchozí díly

12. 1. 2011 v 23:38 35 3. Photoshop CS5 - Práce s obrázky a detailistův úvod do vrstev

Aktivní díl, povinný pro všechny začátečníky, kteří se potřebují dobře naučit nejzákladnější práci s obrázky a vrstvami. Oproti původnímu plánu se druhá část tohoto dílu točí jen kolem vrstev, protože jsou stěžejní částí programu - pro další práci s Photoshopem je nutné, abyste se v nich výborně vyznali, a možností jak základních, tak pokročilejších, se vám nabízí víc než dost.

První díl, ve kterém vám dovolím dokonce něco udělat - už se těšíte, že? Ale hezky zůstaňte při zemi, protože i o stříbrnou technologii se nešika příšerně pořeže. Asi bych měl přestat plácat nesmysly a skutečně se věnovat tomu, proč tu jste. Něco vás naučit. Za těch pár let co web pozoruji, jsem si udělal určitý obrázek o notorických problémech, které lidé mají, když poprvé přistupují k programu. Nejsem si jistý, zda je to tím, že v tomto ohledu má program slabé místo, zda to žádná kniha nebo nějaký oficiální zdroj pořádně nepopisuje, nebo zda je problém v lidech. (Za předpokladu že mám pravdu.) Jednou z věcí, které jsem zaznamenal jak v komentářích ke starému seriálu o Photoshopu, tak na fóru v občasných dotazech, bylo to, že lidé měli velký problém vůbec manipulovat s vrstvami a pracovat s více projekty najednou (přetahování vrstev/obrázků z jednoho souboru do druhého) - takže hned poté, co zvládneme základní úkony jako otevírání souborů a nastavení pro nové soubory, si zkusíme jednoduchou práci s obrázky a vrstvami.

Protože je toto druhý článek pro nejzačátečníkovitější z nejzačátečníkovitějších, je možné že základní úkony někteří z vás již budou znát - i tak bych ale doporučil je alespoň zrakem prolétnout, zda vám něco neuniklo. Než začneme pracovat s obrázky v programu, řekneme si něco o samotných formátech, čili nejčastějších typech obrázků, se kterými budete pracovat.

Nejčastější formáty obrázků, se kterými budete pracovat

Mezi nejpoužívajší patří JPEG, GIF, PNG, TIFF, BMP a u fotografů RAW. Všechny tyto formáty patří mezi bitmapové typy, jsou tvořeny obrazovými body, alias pixely, o kterých jsem mluvil v prvním díle. Když jsem prováděl menší výzkum, viděl jsem ještě jiné, podle všeho populární formáty jako EXIF a WEBP, ale sám jsem se s nimi nikdy nesetkal. Buď protože jsou doménou fotografů, nebo mě prostě minuly - za to pardon, ale myslím že do začátků si opravdu vystačíme s tím co jsem zmínil.

Když zmiňuji pro co je který formát vhodný, obvykle to znamená že soubory v něm uložené jsou buď datově méně náročné, případně je schopen uchovávat si více informací o obrázku, nebo je vhodnější z více důvodů, protože byl vyvinut k určitému účelu.

JPEG (ve windows přípona JPG) je formát vhodný pro fotografie, protože používá velmi účinnou kompresivní metodu speciálně pro větší obrázky s mnoha různými barevnými informacemi. Jedná se o ztrátovou kompresi, což znamená že při ukládání si JPG komprese informace v obrázku upraví podle sebe (zjednodušeně řečeno) - některé části obrázků se jemně zpřehází, tak aby to oko prakticky nepoznalo, a docílí se tím menší datové velikosti. Je tak možné výrazně snížit kvalitu obrázků (a zmenšit tak datovou velikost), aniž byste viděli znatelný rozdíl - kvalita obrázku ovšem klesá a i když to nemusí být od pohledu příliš vidět, s výrazně komprimovanými obrázky (nižší kvality) se obtížně pracuje.

GIF je neztrátový formát, oproti JPG je navržen pro větší obrázky s málo barvami, ideální pro webovou grafiku předešlých let (zároveň je schopen zpracovat animaci, takže je i v současné době mimo flashe nejpoužívanějším formátem u animovaných obrázků). V dobách kdy se webové stránky teprve formovaly, GIF kraloval - v době kdy webové připojení bylo velmi, velmi omezené (ti z vás co ještě pamatují vytáčecí modemy mohou uronit černou "díkybohužejetozanámi" slzu), záleželo na každém kilobajtu, tudíž JPG nebyl vhodný. Webová grafika také dlouhou dobu byla výrazně jednoduchá, a gif bohatě postačoval. Jeho nevýhodou totiž je, že pojme pouze 256 barev - je možné určitými triky simulovat více barev a dělat lepší dojem, ovšem dnes prakticky pozbývá významu.

Kvůli PNG, což je v podstatě nástupce GIFu, dnes standard pro webovou grafiku. Narozdíl od něj podporuje 16 miliónů barev a hlavně částečnou průhlednost (GIF zvládal pouze úplně průhledné nebo neprůhledné body). Je také neztrátový, a může se používat u větších obrázků, pokud nechcete, aby je JPG nějak poškodilo. (Budete se ale muset smířit s větší datovou velikostí.)

TIFF je velmi flexibilní formát používaný u tisku fotografií, což znamená že se vyskytuje v mnoha různých verzích. Může být ztrátový i neztrátový - je schopen zobrazit až 48 bitové obrázky (281.5 biliónů barev), a mimo tisku nemá příliš mnoho využití (na webu není příliš podporován). V případě že potřebujete maximální kvalitu, TIFF je vaší volbou.

BMP je nekomprimovaný formát, kterým se vyznačují hlavně windows aplikace. Je jednoduchý na manipulaci, což zřejmě v některých případech vyvažuje velké datové nároky. Obrázek v BMP totiž může být velký 5 Mb, zatímco JPG může mít 1.

ZkratkaRAW přímo znamená že jde o "nezpracované" obrázky - přímý výstup z fotoaparátů. Obvykle jde o neztrátové obrázky a nekomprimované surové zdroje, s ještě větší datovou velikostí než TIFF. Nejsem fotograf, takže tohle je pro mě naprosto neprobádané téma.

To jsou ve zkratce nejpoužívanější formáty, se kterými se budete setkávat. Pokud máte zájem si přečíst víc, je k dispozici anglická verze wikipedie (česká v tomto případě není). Dovolil jsem si vytvořit malou ukázku, abyste viděli rozdíly mezi 1-16 bitovými obrázky. Dnes se už s obrázky s méně než 256 barvami (GIF) prakticky nesetkáte, pokud nejde o úmyslný efekt v rámci uměleckého díla.

Základní upozornění, aneb na co si zvyknout při práci

Mnoho nástrojů u Photoshopu vyžaduje, abyste po zadání nějaké akce požadavek potvrdili, obvykle stisknutím tlačítka ENTER, nebo vybráním ikonky v horním panelu, který jsme si minule popsali a víme že slouží jako pokročilejší nastavení. Požadavek můžete také zrušit, obvykle pomocí ESC, nebo opět vybráním ikonky. Narazíme na to už v následujícím cvičení, proto to říkám předem, abyste se nezasekli u toho, že nebudete vědět co dělat. Obecně pokud se někdy v programu zaseknete, nejprve prohlédněte horní panel, co máte za možnosti.

Pokud vám někdy vyskočí nějaké Varování (klasické varovné okno), neznamená to že jste udělali nějakou chybu (ve většině případů) - program vám pouze oznamuje co se děje, většinou srozumitelně, takže byste neměli mít problémy.

Jako základní jednotka jsou v Photoshopu nastaveny centimetry. Pro přesnou digitální práci budete muset u věcí jako změna velikosti dokumentu/plátna změnit jednotky na Obrazové body. Vše si podrobněji ukážeme v dalších článku u nastavení.

Pracovní soubory Photoshopu (PSD) nazývám někdy projekt, dokument, nebo soubor, ve všech případech jde o stejnou věc, jen se nemohu rozhodnout jak tomu v dané situaci říkat. Pokud píšu kliknete a neupřesním jakým tlačítkem, obvykle myslím levé tlačítky myši.

I základní možnosti jako vytváření nové vrstvy nebo nového dokumentu mají pokročilejší nastavení, a ať chceme nebo ne, budeme si alespoň o něčem muset říct už v tomto článku.

Hrátky s programem

Nové projekty v Photoshopu vytváříte buď úplně prázdné, nebo zakládáte na nějakém obrázku, který jste v programu otevřeli. Pro prázdný soubor stačí použít hlavní menu Soubor -> Nový (klávesová zkratka CTRL + N), což jsem vám ukazoval už v předchozím článku.

My ale začneme druhým způsobem. Sice postrádá komplexnější nastavení, ale je více způsobů jak ho provést a ty je třeba si ukázat. V rychlosti jsem vyrobil provizorní galerii, kam jsem nakupil nějaké staré/nové obrázky, co mám v počítači - Photoshop zvládá otevřít většinu normálních formátů obrázků, minimálně ty, které jsem zmiňoval výše (Raw má speciální vstup přes program Camera Raw). Budu obrázky z této galerie používat jako příklady, a pokud můj zadek nebude odsouzen za zneužívání cizích prací někam na Oblivion, možná se k nim někdy vrátím.

Základní způsob je kliknout pravým tlačítkem na obrázek a vybrat otevřít v programu.

Osobně preferuji jednodušší způsob, kdy vyberu obrázky, které chci otevřít, a pomocí myši je ručně přetáhnu do programu. Později si představíme Adobe Bridge, program pro základní prohlížení a manipulaci s obrázky, který jsem zmiňoval v předchozím článku. Zatím postačí ruční přetahování, je to nejrychlejší způsob. Pro případ že ve windows nepoužíváte zkratky (Mac a Linux uživatelé prominou), více obrázků najednou vyberete tak, že kliknete postupně na každý z obrázků se stisknutým CTRL. (To vybírá jeden obrázek - pokud chcete vybrat víc obrázků během jednoho kliknutí, držte SHIFT a přejeďte myší přes obrázky které chcete vybrat

Když máte obrázky vybrané, kliknete na ně a se stisknutým levým tlačítkem přetáhnete buď do zmenšeného Photoshopu, nebo na složku s (otevřeným) Photoshopem ve vašem panelu (po najetí se rozevře) - potom ukážete kamkoliv na pracovní plochu, pustíte tlačítko a necháte obrázky kopírovat.

V případě že už nějaké obrázky v Photoshopu máte otevřené, nemůžete najet myší kam chcete, jinak byste obrázky kopírovali do aktuálního souboru a nevytvářeli nové. Pak musíte najet nahoru do záložek a pustit kurzor tam. (Vidíte popisek přesunout.) Musíte pustit kurzor mimo záložky, pokud budete mít otevřeno víc záložek, celý prostor se zaplní a vpravo zůstane malý prostor s šipkou - pak jej pouštějte tam. Šipka po kliknutí zobrazuje všechny otevřené soubory, k ní a dalším možnostem pracovní plochy se dostaneme při podrobnějším zkoumání v následujících článcích.

Tohle je základní způsob jak otevírat obrázky - není to žádná věda, ale ono přetahování podle mých zkušeností bude alespoň pro některé z vás nová věc. U přetahování ještě chvíli zůstaneme a podíváme se jak přesouvat obrázky (v tomto případě už vrstvy, máme otevřené soubory) mezi jednotlivými otevřenými projekty. Dle mých zkušeností přesouvání vrstev mezi soubory ani jinak než ručně a myší dělat nejde, narozdíl od otevírání obrázků. Je tu sice možnost v nabídce hlavního menu Soubor -> Umístit, ale tam otevíráte jiný soubor/obrázek a umísťujete ho do aktuálního projektu, ne konkrétní vybranou vrstvu.

Pojďme vyzkoušet přesun jedné vrstvy z dokumentu do dokumentu. Použijete nástroj Přesun (klávesová zkratka V), kliknete přímo na obrázek do pracovní plochy, podržíte a přetáhnete jej z jednoho panelu do druhého. Obrázek neuvidíte pohyb obrázků, ale pokud jej máte správně uchopený, u kurzoru vám vedle černé šipky zmizí posouvací znak - zůstane vám pouze šipka. Pokud myš předčasně pustíte a nepřetáhnete vrstvu do druhého souboru, program oznámí chybu, že Požadavek nebylo možné dokončit, protože je vrstva zamknutá. To je v pořádku, a později si o tom řekneme něco víc, až budeme procházet vrstvy, ale momentálně byste měli být schopni tento krok zvládnout sami.

Doufám že se vše zdárně podařilo (pokud ne, napište do komentářů, problém vyřešíme a já si alespoň udělám představu jak to vhodněji přepsat, aby to bylo pochopitelnější) - ještě předtím než budeme dál pokračovat prohlídkou vrstev, podíváme se na vkládání obrázků z počítače přímo do projektu, jak jsem ukazoval jako špatný příklad v případě, kdy jsme chtěli obrázky zobrazit jako samostatné projekty.

Vezmete znovu libovolný obrázek a přetáhněte ho myší ze složky s obrázky do pracovní plochy vašeho již dříve otevřeného obrázku. Budete muset odentrovat, protože obrázek se vloží jako Chytrý Objekt (viz varování dříve). Photoshop CS5 má v základním nastavení uloženo, že se nové obrázky vložené přímo do projektu budou zobrazovat jako Chytré objekty (jde to vypnout, ale necháme si to až na procházku nastavením). Je příliš brzo se bavit o detailech, pouze ve stručnosti: Chytrý objekt chrání všechny vrstvy, které jsou v něm (může v něm být víc obrázků) a jde o dobrý způsob jak upravovat své fotografie a nepřijít o původní vrstvu.

Toto je dobrá příležitost krátce prozkoumat panel vrstev, takže se k němu plynule přesuneme (viz obrázek výše). Hned první 2 vrstvy které máme vytvořené nejsou klasické vrstvy - jedna z nich je Chytrý objekt, a druhá (zamčená) s názvem Pozadí. Kdykoliv vytvoříte nový soubor, základní vrstva je pozadí a je uzamčená, proto s ní nemůžete manipulovat - jedná se o ochranu souboru (toto je základní nastavení, je možné to změnit tak, že místo zamčené vrstvy budete mít kompletně průhlednou odemčenou vrstvu). Je možné z ní udělat obyčejnou vrstvu (které můžete normálně přesouvat nebo měnit velikost) dvojklikem na ni (otevře se dialog s vytvářením nové vrstvy, v tomto případě ale vytvoří novou vrstvu z pozadí). Tato vrstva pozadí je uzamčená v rámci svého souboru, jak jsme si ukázali výše, je možné ji normálně přesouvat do dalších souborů.

Nová vrstva se tvoří buď klasicky přes hlavní menu Vrstva -> Nová -> (Vyberte jednu z možností) - zde máte víc možností co vytvořit, ke kterým se dostaneme dále. Další možností je zkratka CTRL + SHIFT + N, nebo využití ikonky v Panelu vrstev.

Vytváření nového souboru.

Nemůžeme ale rovnou přejít k vrstvám, když jsme probrali pouze jednu možnost vytváření souborů, je čas konečně prozkoumat první možnost vytváření souborů, kterou jsme přeskočili. Započněme tedy vytváření nového souboru, ideálně zkratkou uvedenou na začátku.

Pokud chcete pracovat pouze s digitální grafikou, která neopustí váš nebo monitory dalších lidí, nemusíte se příliš zabývat přednastavením nebo dalšími volbami. Prostě si zvolíte jakou chcete mít velikost dokumentu (nezapomeňte přepnout z centimetrů na obrazové body), a pracujete. Rozumět alespoň základům u vytváření nového souboru je ale důležité, a i když jiné nastavení zřejmě využijete spíše zřídka, je vhodné vědět o co jde.

Z obrázku výše vidíte, že okno se dělí na 2 základní části, Přednastavení a Další volby. Další volby využijete v případě, kdy potřebujete kvůli tisku využívat jiné Barevné profily, a Korekce obrazu vás vůbec nemusí zajímat, takže si probereme jen Přednastavení. Základním výběrem je typ dokumentu.

Procházka položky Přednastavení

Výchozí velikost Photoshopu je pravděpodobně to, co budete mít k dispozici jako první. Pokud si vyfotíte obrazovku přes Printscreen, budete mít k dispozici položku Schránka, která bude přesně kopírovat rozměry vašeho monitoru. Položky jako papír a fotografie mají další podnastavení, kde si vybíráte konkrétní velikosti - například pokud plánujete v Photoshopu tisknout, vyberete Mezinárodní papír, kde můžete ve Velikosti vybírat standardní velikosti A4 a další.

Šířka a výška mají mnoho různých jednotek, které jim můžete nastavit. Znovu připomínám, pokud pracujete digitálně, zvolte Obrazové body, jinak známé jako Pixely. Pokud budete tisknout, musíte pracovat v mm nebo cm (případně cokoliv jiného, nejsem v tisku sběhlý, jen ne obr. body) - jednak proto, že papír nemá žádné pixely, ale také kvůli nastavení položky Rozlišení, alias DPI. DPI je zkratka Body na palec - používá se při tisku (proč je to pojmenované rozlišení, když u počítačů je slovo rozlišení spojené právě s počtem obrazových bodů, které dokáže zobrazit monitor, je mi záhadou). Slouží pro určení, kolik obrazových bodů se vejde na jeden palec, který je v tomto případě brán jako jednotka pro papír, na který se bude tisknout. Určujete tak, jak detailní bude tisk - pokud dáte víc bodů na palec, bude na obrazovkách soubor větší, ale při tisku se vloží více bodů na jedno stejně velké místo. Kdybyste přes celý papír tiskli obrázek, který je jednou v 72 DPI, a podruhé v 300, 300 bude mnohem detailnější, protože je tam víc bodů které mohou obrázek lépe prokreslit. Standardně se pro tisk používá 300 DPI, zatímco monitory mají 72 - vše je trochu komplikovanější a pokud máte zájem si o DPI přečíst více (například rozdíl v počítání DPI u OSX a Windows), nabízí se stránka v české wikipedii.

Doufám že jsem vám tím příliš nezamotal hlavu, v případě že vás tisk nezajímá, nemusíte se o položku Rozlišení vůbec starat. Režim Barvy ponechte RGB (Zkratka Červená-Zelená-Modrá), což je způsob míchání barev, používaný všemi digitálními zařízeními (takže i vaším monitorem). Pro tisk se používá režim CMYK (Zkratka Azurová, Purpurová, Žlutá a Černá) - oba režimy se liší v tom, že váš monitor vyzařuje světlo, zatímco na papíře se světlo odráží, a každý z režimů je přizpůsoben svému způsobu zobrazování barev. Poměrně velký rozdíl je potom v tom, že RGB dokáže zobrazit tzn. neonové, zářivější barvy (díky vyzařování světla), zatímco u tisku nemáte možnost něco takového udělat, snad jen v případě že použijete nějaký třpitivý materiál. Rozdílů je víc a každý způsob míchání má své výhody a problémy - jejich podrobnější shrnutí opět najdete ve wikipedii. Počet bitů ponechte 8 bitů, možná vás to udiví, když si vybavíte první obrázek tohoto článku a jeho shrnutí. Režim RGB znamená, že máte 3 kanály (pro každou barvu jeden), které se míchají, a každý z nich tak má 8 bitů - máte tedy 24 bitů, což je 16.7 miliónů barev. Pokud potřebujete pro tisk kvalitnější obrázky s více barvami, můžete přidat více bitů na kanál (pak budete nejspíš pracovat s TIFFem), ale znepřístupníte si tím některé filtry a pokročilejší funkce, které nepracují mimo 8 bitů.

Obsah pozadí určuje, jakou barvu bude mít základní vrstva "Pozadí". Ponechám na vašem uvážení, osobně mám průhledné. Nyní byste měli být schopni bez problémů manipulovat s pracovními soubory a přesouvat vrstvy/dokumenty mezi sebou.

Různé formáty obrázků vyžadují speciální zásahy pro využití v jiných souborech.

Některé obrázky, jako například GIF, mohou vyžadovat speciální zásah, než budete schopni je přesouvat do jiných souborů. Pokud vám nějaký soubor nepůjde přesunout, vždy zkontrolujte Režim obrázku, na který se dostanete přes hlavní menu Obraz -> Režim - pokud tam budou Indexované barvy, změňte režim na RGB a máte po problémech.

Rozborem vytváření nového souboru končíme tuhle rychlojízdu, a zaměříme se na detailnější průzkum vrstev. Zatím je umíme vytvářet a přesouvat, ale neznáme jejich další možnosti.

Procházka vrstvami

Budu teď znovu narážet na problém, že vám v začátcích prostě nemůžu vysvětlit vše najednou, takže abych zachoval výklad alespoň částečně souvislý a nepřeskakoval k jiným věcem, povíme si o vrstvách vše co potřebujete vědět - i za cenu toho, že do toho budu něco obecně tvořit nebo ukazovat, a vy se tak soustředíte pouze na to, co se děje s vrstvami. Pokud to bude třeba, po několika článcích se zase vrátíte a osvěžíte si pamět, ale co má zůstat pohromadě tak zůstane, raději než abych postupně zmiňoval pokročilejší postupy u vrstev během dalších šesti dílů seriálu.

Vrstvy mají v Photoshopu velkou tradici a dává se na ně maximální důraz, narozdíl od jiných programů jako třeba Ilustrátor, kde jsou vrstvy stále ještě poměrně ignorovány. Můžete je seskupovat, přidávat jim nejrůznější styly, máte mnoho různých typů vrstev (klasické obrázky, textové vrstvy, vektorové vrstvy, speciální vrstvy s efekty), a hodně využíváte jejich překrývání a rozličné možnosti, které se nabízí. Díky spolupráci vrstev máte možnost pracovat rychleji a efektivněji. Nejprve si probereme panel s vrstvami.

Panel s vrstvami můžeme rozdělit na 3 části - první, horní část tvoří nastavení jednotlivých vrstev (každá vrstva má své individuální nastavení, které se mění jako horní panel v Photoshopu) - Režim Prolnutí, Krytí, Výplň a další. Druhá část je seznam vrstev, a poslední je spodní blok s ikonkami pro rychlé vkládání vrstev/dalších objektů, které se buď chovají podobně jako vrstvy, nebo se používají při práci s nimi. Projdeme si každou část samostatně.

1.část - Individuální nastavení každé vrstvy

Režim Prolnutí

Režim prolnutí vrstvy určuje, jak bude vrstva překrývat jiné vrstvy (čili jak se prolíná s ostatními). Vzpomínáte jak jsem říkal že síla Photoshopu je ve vrstvách? Jen jsem nevysvětlil jak - vrstvy se vám nepřekrývají jen tak, že byste přes jednu vrstvu dali druhou a tím skončili, jako dáte jeden papír přes druhý a kompletně ho překryjete. Ne, díky režimu vrstvy máte široké možnosti jak ovlivňovat vrstvy, které jsou nad sebou. Různé režimy jsou vytvořené pro různé situace, kdy záleží na tom zda vybíráte světlé nebo tmavé vrstvy - nepřímo tak prolínáte jen určité části vrstev, což vytváří různé efekty. Režimy jsou často způsobem, jak grafik upravuje barvy, světlost a další věci. V konečné fázi článku (Jak s vrstvami pracovat) si předvedeme malou demonstraci.

Krytí

Ovlivňuje kompletní viditelnost vrstvy a stylů, které jsou na ni aplikovány. Čím nižší bude krytí, tím bude vrstva průhlednější.

Výplň

Narozdíl od krytí neovlivňuje viditelnost celé vrstvy, styly, které jsou na ni aplikovány, jsou chráněny a dál viditelné.

Zámek

Zámek má pokročilejší 4 možnosti - můžete je mezi sebou i kombinovat, podle toho která se nabízí. (Např. 1 + 3, ale nemůžete kombinovat volby, které se vylučují, jako 1 a 2.)

  • 1. Zamknout průhledné obrazové body - zamyká průhlednou část vrstvy - to znamená, že můžete kreslit/upravovat pouze vyplněné části vrstvy, vše průhledné je chráněno před zásahy
  • 2. Zamknout obrazové body - zamyká neprůhlednou část vrstvy - můžete kreslit/upravovat vše mimo již vyplněné části vrstvy
  • 3. Zamknout polohu - vrstva je chráněna před posouváním (uvnitř jednoho souboru, i tak ji můžete přesouvat do dalších souboru)
  • 4. Zamknout vše - vrstva je kompletně chráněna vůči všem narušitelům

2.část - Seznam vrstev a možnosti manipulace s nimi

Zde je mnohem víc věcí na ukazování, takže nám lépe poslouží obrázek a seznam s podrobnějšími popisky pod ním. Každá vrstva v základu zobrazuje svůj název a zmenšený náhled před ní. Velikost náhledu můžete upravovat, stejně jako tu jsou další možnosti nastavení, které si dále projdeme. Některé typy vrstev, jako textová, vektorový tvar a další, mají omezené možnosti - nemůžete na ně aplikovat různé filtry, obecně pokud nejde o rastrovanou vrstvu (což je běžná vrstva), její možnosti jsou obvykle v něčem omezeny. Základní možnosti vrstev jsou dostupné prakticky pro všechny typy, týká se to pokročilejších nastavení, která si stejně zde nebudeme představovat.

Stejně jako můžete vrstvy přesouvat mezi soubory pomocí myši, můžete je v panelu vrstev přesouvat nad/pod sebe a měnit tak jejich pořadí. Kvůli různému překrývání jednotlivých vrstev je to nezbytná a nejzákladnější funkce.

  • Barevné variace - kliknutím pravým tlačítkem na ikonu oka před vrstvou vyvoláte jednoduché menu, kde můžete vybrat barvu - barva slouží k odlišení vrstvy od ostatních v panelu vrstev, nic jiného neovlivní. Je to užitečné zvlášť ve webdesignu, kdy máte mnoho vrstev, které jsou rozdělené do logických skupin. Barevné odlišení ještě víc pomáhá v orientaci, pokud zdrojový soubor předáváte někomu jinému.
  • Skrýt/Odkrýt vrstvu - levým kliknutím na oko vrstvu skryjete. Můžete využít i pravého kliknutí (viz výše), kde bude v menu pokročilejší možnost skrýt všechny vrstvy kromě téhle. To se také dá udělat zkratkou, kdy na klávesnici podržíte ALT a kliknete levým tlačítkem na oko. Pokud někdy potřebujete skrýt všechny vrstvy kromě jedné, je tu možnost okamžitě k použití.
  • Seskupování vrstev - skupinu vkládáte buď přes hlavní menu Vrstva -> Nová -> Skupina, přes zkratku CTRL + G (musíte předem vybrat alespoň nějaké vrstvy, které chcete seskupit), nebo přes spodní panel, ke kterému se za chvíli dostaneme. Skupiny můžete rozbalit a sbalit kliknutím na šipku před nimi. Pokud skupině aplikujete barvu vrstvy (viz výše), zdědí ji i všechny vrstvy uvnitř skupiny. Skupiny mají výrazně omezené možnosti, nejdou jim přiřazovat žádné styly, ale je možné měnit jejich režim a další věci - pak jsou ovlivněny i všechny vrstvy uvnitř. Vrstvy skupinám přidáváte a odebíráte normálním přesouváním myší. Pokud myší najedete přímo na skupinu a ne dovnitř, vrstva kterou vkládáte se vloží na konec skupiny za všechny ostatní vrstvy - může se hodit, osobně používám při tvorbě designů.
  • Ořezová maska - je možné jednu nebo více vrstev speciálně připnout na jednu spodní vrstvu. To je velmi užitečné v případě, že chcete ovlivňovat jen jednu vrstvu a ne celý dokument - prostě vrstvy připnete. Tento úkon je nazván maskou, i když se zde maska přímo nevyskytuje - dá se říct, že spodní vrstva se stane maskou pro horní vrstvu. Použijete tak, že vyberete vrstvu, kterou chcete připnout (vždy připínáte na vrstvu přímo pod ní, a vybírejte pouze vrstvu/y které chcete připínat, bez podkladové vrstvy ke které mají být připnuty!) a buď v hlavním menu zvolíte Vrstva -> Vytvořit ořezovou masku, nebo použijete klávesovou zkratku (CTRL + ALT + G), případně podle mě nejpohodlnější způsob, kdy se stisknutým ALT najedete myší mezi obě vrstvy (kurzor se změní na dvě překrývající se kolečka) a jednou kliknete.
  • Efekty vrstvy - přehled všech aktivních stylů, které jsou aplikovány na vrstvu. Zobrazení můžete skrýt stejně jako u skupin pomocí šipky vpravo se zkratkou Fx (efekty)
  • Chytrý objekt - vypadá jako normální vrstva, s vyjímkou malé ikonky vlevo u náhledu. Chová se v podstatě jako vektorová vrstva, detailnější popis chytrých objektů jde mimo tento článek.
  • Textová vrstva - speciální vrstva pro text. Má prakticky stejné možnosti jako vektorový tvar. V případě že chcete z nějakých důvodů výrazněji měnit tvar a podobu textu, musíte jej rastrovat nebo převést na tvary, což je převedení na vektorovou vrstvu. V obou případech tak ztratíte možnost dál text upravovat.
  • Vektorový tvar - speciální vrstva, neztrátový "falešný" vektor. Důvod proč může být považován za nepravý je samotný fakt, že Photoshop není vektorový program, a že při přiblížení uvidíte pixely. V Ilustrátoru ať přibližujete jak chcete, vždy vidíte hladké linky, protože vektor je nekonečný. To je ale rozdíl v zobrazení, funkčně vektory v Photoshopu fungují úplně normálně. Jste omezeni v celé řadě věcí, například nemůžete do vrstvy nijak kreslit, používat filtry apod. - pak ji musíte rastrovat a změnit na obyčejnou vrstvu.
  • Obyčejná vrstva - klasická normální vrstva. Nemá žádné speciální vlastnosti, ovšem také žádná omezení a můžete s ní dělat prakticky vše, zatímco u speciálních vrstev jste v některých případech omezení.
  • Vrstva pozadí - základní vrstva, která je v souboru, pokud jste si tak zvolili při jeho vytváření. Je zamčena (v tomto případě zamčení neznamená že ji nemůžete upravovat, ale že má některé speciální vlastnosti), a po odemčení (dvojklikem na ni) z ní uděláte normální vrstvu. Může být užitečné ji nechat zamčenou, protože obvykle jde o vrstvu s jednou souvislou barvou, a při zvětšování plátna obrazu se vrstva narozdíl od běžných vrstev zvětšuje s ním, a ponechává si barvu pozadí.

3.část - Dolní panel

Není nic jiného než rychlejší metoda jak vkládat vrstvy nebo s nimi spojené objekty. Ale - minimálně jedna ikonka si zaslouží extra komentář. Když půjdete zprava doleva, máte zde ikony na odebírání vrstvy, přidání nové, přidat skupinu, přidat vrstvu výplně (speciální druh vrstev, který jsem nezmínil, protože je považuji za pokročilejší typ, u kterého bude lepší, když ho probereme samostatně v pozdějších článcích), maska, efekty a Svázat vrstvy.

Bondage Svázání znamená, že propojíte 2 nebo více vrstev a když potom pohnete s jednou, automaticky se posune i druhá. Je to zvlášť praktické u webdesignu - pokud z nějakého důvodu nemůžete vrstvy seskupit nebo z nich udělat Chytrý objekt, ale počítáte s tím že je párkrát budete přesouvat a měnit, spojíte je a máte po problémech (nemusíte je pokaždé všechny vybírat, abyste je přesouvali najednou). Provedení je jednoduché - vyberte více vrstev najednou buď za pomocí přidržení CTRL (vybíráte jednotlivé vrstvy - vhodné pro přesné výběry) nebo SHIFT (vybíráte všechny vrstvy mezi první vrstvou na kterou jste klikli a poslední - lepší pro hromadné výběry). V případě úspěšného spojení se u spojených vrstev ukážou malé ikonky spojení.

V případě že chcete vrstvy znovu rozvázat, musíte je vybrat všechny. Naštěstí to nemusíte dělat ručně - pokud vyberete nějakou svázanou vrstvu, automaticky se zvýrazní vrstvy se kterými je svázaná. Po kliknutím pravým tlačítkem můžete v menu vybrat všechny svázané vrstvy, a poté zvolit Zrušit svázání vrstev.

Kromě pokročilých možností a nastavení panelu Vrstev, která jsou skrytá v miniaturní neviditelné ikonce (tohle je zločin a drží se programu snad od verze CS) přímo nad Krytím vrstvy (ano, ta šipka a pár proužků v šedé horní části panelu) jsme prošli prakticky vše co se dalo. Máme dostatečné znalosti o tom, co nám panel nabízí, a o různých typech vrstev. Je čas na malou ukázku, kterou tento díl zakončíme.

Jak s vrstvami pracovat

Ukázali jsme si co nám nabízí panel, a teď si předvedeme co skrývá menu a pokročilé možnosti. Sledujte. Abych si udržel pozornost čtenářů, je třeba vybrat nějaký vhodný základní obrázek - ideálně něco sexy, aby bylo na co koukat. V naší politice by se našlo mnoho velmi lákavých případů, bohužel ti nejlepší už ji opustili, takže se obávám že budu muset vybrat něco přízemnějšího. Mám tedy klasickou situaci, obrázek jsem otevřel v Photoshopu a mám jednu vrstvu pozadí. Jako první na ni kliknu pravým tlačítkem a vyberu první možnost Vrstva z pozadí, což je způsob pozadí převést na obyčejnou vrstvu, pokud si dobře pamatujete. Pro potřeby demonstrace mám panel vyjmutý z obvyklého místa, což se naučíme příště, zatím si toho nevšímejte. Nebudu hned tvořit, ale doprojdeme si důležité možnosti vrstvy a podrobnější volby nastavení panelu.

Možnosti vrstvy

Po převodu na normální vrstvu na ni znovu kliknu pravým tlačítkem, abychom si prošli většinu voleb menu, které se nám nabízejí. Speciální vrstvy, které jsem zmiňoval předtím, mají své vlastní unikátní možnosti, které budeme probírat, až na ně dojde řada v dalších částech seriálu.

Vlastnosti vrstvy vám dovolí změnit jen 2 věci, název vrstvy a její barvu. Obojí se dá udělat rychleji, barvu jsme si už ukazovali, a název se dá změnit dvojklikem přímo na text vrstvy.

Volby prolnutí jsou velmi hloupý a nicneříkající název pro styly a efekty, které můžete vrstvě přiřadit. Zde je opravdu mnoho možností a věcí, které můžete s vrstvou dělat, tolik, že to vydá na samostatný článek, protože jak jsou vrstvy důležité, bez stylů by jejich využití bylo sotva poloviční. Rychle se do voleb prolnutí dostanete dvojklikem na vrstvu (klikněte mimo).

Nastavení úpravy - přiznám se, že jsem se pokoušel vyhledat co tato volba dělá, ale nepodařilo se mi nic najít. Český online manuál Adobe nepomohl a můj pokus najít normální anglický článek o vrstvách hanebně ztroskotal, takže budu spoléhat na někoho, kdo mě v komentářích opraví. Pardon.

Duplikovat vrstvu - vytvoří kopii vybrané vrstvy. Můžete si i vybrat do kterého dokumentu kopii budete vytvářet - osobně tuhle volbu nevyužívám a používám zkratku CTRL + J, která okamžitě vrstvu zduplikuje bez jakékoliv nutné nabídky.

Odstranit vrstvu snad nepotřebuje komentář. Převést na inteligentní objekt vytvoří ze všech vybraných vrstev chytrý objekt.

Volba Rastrovat vrstvu se využívá v případě, že máte různé speciální vrstvy (nejčastěji Chytrý objekt nebo vektorový tvar) a chcete je upravit nějakým způsobem, který se neslučuje s tím jak fungují (například do vektoru prostě nemůžete kreslit štětcem). Rastrováním převedete jakoukoliv z těchto speciálních vrstev na vrstvu obyčejnou, takže ztratí všechny své možnosti, co měla předtím. Tato změna vrstvy je vratná pouze přes historii, pokud soubor uložíte a zavřete, není možnosti jak vrstvu znovu vrátit do působního stavu.

Trojice z nabídky Vypnout masku vrstvy, Vypnout vektorovou masku, Vytvořit ořezovou masku se týká masek, které jsme ještě neprobírali a ke kterým se dostaneme později v dalších dílech. Masky jsou velice důležité pro možnost vracet se zpět a měnit úpravy, které jste udělali, a o ořezové masce jsme se již bavili.

Vybrat podobné vrstvy zní, jako kdyby šlo o nějaké inteligentní určování, kdy program na základně nějakého přiopilého dotazu porovná danou vrstvu se všemi ve vašem souboru, a vybere ty, které jsou ji podobné. Ve skutečnosti jen vybere stejné typy vrstev, v případě textu vybere všechny textové vrstvy, v případě vektoru vektory, apod. - v určitých případech nepochybně může jít o užitečnou funkci.

Kopírovat, vložit a odstranit styl vrstvy manipuluje čistě se styly vrstvy - nabízí základní ovládání stylů v případě, že je nechcete ručně zadávat. Pro kopírování stylů preferuji přetahování myší - podržíte ALT, což je v Photoshopu obecně v mnoha případech zkratka pro kopírování, kliknete na malou ikonku Fx vpravo u vrstvy a přetáhnete ji na vrstvu, ke které chcete styly přidat.

Sloučit vrstvy sloučí vybrané vrstvy do jedné - velmi užitečná funkce, protože při spojení vrstev se kopíruje i jejich Režim prolnutí a krytí (resp. program si zapamatuje, co bylo použito). Až si budeme v budoucnu procházet možnosti režimů prolnutí, poznáte neocenitelnosti této možnosti. Sloučení viditelných sloučí všechny vrstvy v dokumentu, s vyjímkou těch, kterým jste vypnuli zobrazování. Slučují se všechny, a jediná možnost jak nějakou vrstvu uchránit je skrýt ji. Do jedné vrstvy sloučí všechny vrstvy v dokumentu do základní vrstvy Pozadí.

Pokročilejší nabídka panelu vrstev

Nabídka pokročilejších možností panelu vrstev má podobné možnosti, nebudu ji tedy popisovat celou. (Mimochodem, jak jste si mohli všimnout, většina panelů má podobné pokročilejší možnosti.) Navíc je dolní nastavení "Volby", a my se zaměříme na Volby panelu, která má několik zásadních nastavení, hodných našeho zájmu. To co uvidíte je obrázek základního nastavení po čerstvé instalaci Photoshopu, dám vám proto pár rad co změnit nebo upravit pro příjemnější používání.

Velikost miniatury vám ukazuje, jak velká se bude zobrazovat miniatura před každou vrstvou v panelu. Osobně používám druhou nejmenší, abych měl alespoň nějaký přehled o tom jaká vrstva jak vypadá, větší mi přijde jako plýtvání. Určitě se najde situace, kdy jsou větší náhledy žádané, ale snad jen v případě že používáte 2 monitory a jeden máte vyhrazený jen pro pracovní plochu a vše ostatní v druhém - potom vás nějaké plýtvání prostorem zajímat nemusí. Obsah miniatur určuje jejich zobrazování - celý dokument znamená, že uvidíte miniaturu, jak se zobrazuje vzhledem k celému dokumentu - pokud nevyplňuje celý dokument, bude v náhledu prázdné místo. Hranice vrstvy znamená, že vrstva bude vyplňovat celý náhled, takže ji uvidíte větší, ale nebudete mít přesnou představu kde v návrhu je. Obojí má svoje výhody, někde je vhodné se orientovat podle umístění vrstev v náhledu, jindy je lepší vidět zvětšeninu vrstvy, abyste věděli která to je. U souboru s několika vrstvami je to jedno, uplatnění najdete u velkých projektů s desítkami až stovkami vrstev.

  • Použít ve vrstvách výplně výchozí masky - u speciálních vrstev výplně obvykle pracujete s maskami, abyste je tak nasměrovali jen na určité místo, které pokrývá maska. Tato volba vám automaticky přidá ke každé vrstvě výplně (tedy ne k obyčejným vrstvám) i masku. Doporučuji zapnuté.
  • Rozbalit nové efekty - dle mě velmi otravná funkce, která vám po přidání jakýchkoliv stylů/efektů vrstvě všechno rozbalí. Pokud to nezakážete, panel vrstev se vám roztáhne třeba 5x, což u mnoha vrstev není žádoucí. Někdo pro to snad najde užitek, osobně styly ladím dvojklikem na vrstvu (ne na text) a u designu mě to obtěžuje, mám to standardně vypnuté.
  • Přidat slovo kopie - přidá ke každé nově zkopírované vrstvě slovo kopie. Pokud to vypnete, vrstva se vám zkopíruje s identickým názvem jako originál. Zvykl jsem si to vypnout, protože obvykle vrstvy pojmenuji a udržuji si v souboru pořádek. Kdo je pohodlnější, nebo se necítí na to pokaždé měnit název, bude s tímto nastavením kamarád. U dalších kopií se postupně přidává číslo, pak máte kopie 1-10 apod.

Dál nemám co předvést, alespoň co se nastavení a možností vrstev týče, takže přejdeme ke krátké demonstraci. Vybraná fotka se mi moc líbí, ale podle mě je tu výrazně přehnaný kontrast. Ukážeme si jak pomocí několika vrstev, různých Režimů prolnutí a Krytí tento problém napravit. Vzhledem k tomu že jsme Režimy ještě neprobírali, bude tato ukázka mít pouze demonstrativní charakter, nad konkrétními účinky si zatím lámat hlavu nemusíte. Jako první si zduplikuji původní vrstvu pomocí zkratky CTRL + J.

U nové vrstvy použiju zkratku CTRL + I, což invertuje barvy vrstvy. Pak ji nastavím Režim prolnutí Překrýt.

Vidíte že jsem tak získal zpět některé barvy, zvlášť v obličeji. Problém je v tom, že teď je celá fotka velmi nevýrazná a působí divně. Něčemu jsem pomohl, ale celkový dojem se výrazně zhoršil, protože se snížil kontrast. Znovu zkopíruji dolní vrstvu pomocí svého oblíbeného způsobu se stisknutým ALT a myší - díky tomu budu schopen vrstvu zkopírovat a zároveň přesunout úplně navrh.

Nově zkopírované vrstvě nastavím Režim na Násobit, čímž získám zpět kontrast. Efekt bude trochu přehnaný, proto nastavím krytí celé vrstvy na 50%. Zdá se že i tak je efekt první vrstvy příliš silný, takže ji snížím krytí na 70%. Řekněme že jsem se ještě k tomu překlikl a omylem z nových vrstev vytvořil skupinu.

Ze skupiny v tomto případě nejsem nadšený, kazí mi dobrý pocit z práce. Takže jsem se rozhodl že ji smažu, proto ji vyberu, kliknu pravým tlačítkem a zvolím Odstranit skupinu. Tím se mi otevře dialog, který mi dává 2 důležité možnosti a volbu zrušit odebírání skupiny. Pokud zvolím první možnost, smažu skupinu i všechen obsah v ní, druhá možnost pouze zruší skupinu a vrstvy, které v ní původně byly, zůstanou.

S obrázkem jsem teď poměrně spokojený, ale stále mohu udělat alespoň jednu maličkost - využít jednu z vrstev výplně, o kterých jsem mluvil. Vyberu živost, nastavím 50 a vylepším tak stále poměrně bezbarvé fotce její barevnou paletu. Změna nebude příliš výrazná, ale dostatečná abyste ji zaznamenali. Vylepšení by se dalo provést ještě daleko více, asi největší problém s fotkou je nedostatek barev v dívčině tváři, kdy se vybarvily jenom určité části obličeje, ale to už by bylo na delší práci, která by možná obsahovala i nějaké retušování, což je pro ukázku zbytečně přehnané.

Teď mám náladu trochu vrstvy prohánět dokola, protože jsem to trochu přehnal s vaječným koňakem, takže abych si neudělal nějaký bordel, svážu je dohromady. Po chvíli mě to přestalo bavit, takže shledávám, že jako krátký příklad práce s vrstvami by tohle mělo stačit.

Závěr

Vyčerpal jsem prakticky všechny věci, které se (vzhledem k tomu že začínáme) k vrstvám dají říct. Pokud jste předtím netušili jak důležité vrstvy jsou, doufám že nyní jste si udělali obrázek. Jen velmi vzácně, pokud děláte malé úpravy a jenom ladíte fotky, se obejdete bez vrstev. Můžete se bez nich obejít i v jiných případech, ale jen byste si komplikovali práci. Naučili jste se pracovat s obrázky, poučili se o některých základních možnostech programu, a prošli kompletním průvodcem vrstev. I když to nejlepší nás teprve čeká v budoucnosti, až budeme kombinovat masky a vrstvy.

Doufám že to pro vás byl výživný a zároveň ne moc chaotický díl, přišlo mi nutné zvlášť u základního přesouvání vrstev ukazovat velké obrázky, konkrétně tento díl bude určitě vhodnější v podobě videa, na které v několika následujících týdnech dojde, během tvorby jsem se rozhodl ho výrazně prodloužit v části s vrstvami, na nastavení programu se nakonec nedostalo, to probereme v příštím článku, který se se kromě toho bude věnovat možnostem uživatelského prostředí programu - prakticky celý program se dá výrazně přestavět, jak vám bude vyhovovat a to je to co budeme dělat.

Petr Široký Profil na fóru / Osobní stránky / Twitter Webdesignér povoláním, kritik přesvědčením, šašek duší, to vše zde najdete. Tutoriarts jsou poslední 3 roky můj největší osobní projekt. Kromě toho se zkouším věnovat jiným menším webovým projektům, živím se jako nezávislý webový designér a snažím se více hledět do budoucnosti, aby tyto stránky vzkvétaly.

Zdrojový soubor : Není k dispozici

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

  • #35
  • lefiath
  • 1. September 2012 | 10:41
  • Skupina: Správci

@qetka: Jestli máš starší Photoshop než CS5, tak je možné že tam živost nemáš. Na to neber ohled, byla to jen zkušební ukázka na konci článku, přesunuj se k dalším dílům dle libosti jak chceš.

  • #34
  • lefiath
  • 1. September 2012 | 10:38
  • Skupina: Správci

Ne, je to přesně tak jak je napsáno v článku, špatně jsi pochopil vysvětlení nejednoznačného manuálu z adobe.com - jak můžeš i u nich vidět, první volba Zamknout průhledné obrazové body omezí působení na neprůhledné body, a následující položka Zamknout obrazové body dělá opak, tedy přesně to, co je napsáno v článku. Proto je to ostatně jen částečné zamknutí vrstvy, úplné se dělá jinak.

Můžeš si to vyzkoušet v praxi, já to při psaní článku udělal.

  • #33
  • jasneeeee
  • 21. August 2012 | 16:14
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

v casti zamek bod 2. "Zamknout obrazové body - zamyká neprůhlednou část vrstvy - můžete kreslit/upravovat vše mimo již vyplněné části vrstvy"..no tak to tak nie je? obrazove body sa zamknu,ale vsetky a zbarani sa cez vrstvu pouzivat kresliace nastroje ( http://help.adobe.com/cs_CZ/photoshop/cs/using/WS1375CE44-C305-4d39-8CAF-7CF770557E6Ea.html ) ..az na tuto jednu chybu inak clanok velmi dobry...a aj ked to vyzera ze uz dalsie diele nebudu,tak urcite docitam aspon po ten 9ty..vrela vdaka :)

  • #32
  • qetka
  • 10. August 2012 | 09:27
  • Skupina: Neregistrovaní

Ahoj, děkuju za článek, který je supr, a konečně se to dá pochopit :-D. Akorát jsem se teď zasekla na tom, kde najít tu volbu živost :-( , takže za každou radu budu vděčná, jelikož bych se ráda posunula na další článek :)

  • #31
  • Austrini
  • 27. April 2012 | 18:05
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

:-D Dobrý, byl to režim obrázku :-/
Děkuji i tak :-D

  • #30
  • Austrini
  • 27. April 2012 | 17:43
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ahoj,
předem děkuji za to, že tyhle stránky vůbec existují :-D Hledala jsem takový šikovný zdroj informací dlouho a teď se mi konečně poštěstilo 8-)
Mám ale i potíž, a to s odemčením vrstvy - dvojklik nedvojklik, nic se neděje. Mám zatím trial, ale tuším, že tím by to být nemělo, tudíž vzhledem ke své očividné natvrdlosti se raději zeptám, aby mi ještě zbylo aspoň pár vlasů na hlavě 8-|
Předem děkuju za odpověď a omlouvám se za hloupé dotazy :-(

  • #29
  • lefiath
  • 12. April 2012 | 09:53
  • Skupina: Správci

Dvojklikem na vrstvu, je to dokonce přímo v článku, část Zámek - je to tam přesně popsané.

  • #28
  • Pingosh
  • 12. April 2012 | 00:14
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Přesně tak to je.Jak se to dá odemknout?

  • #27
  • lefiath
  • 11. April 2012 | 23:51
  • Skupina: Správci

Není to tím, že máš základní vrstvu zamčenou? Pokud se jmenuje pozadí a je u ní ikonka zámku, tak je to jasné.

  • #26
  • Pingosh
  • 11. April 2012 | 23:05
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Zdravím, mám problém s přesunutím vrstvy, když kliknu na přesun a chci přetáhnout obrázek, tak se nic neděje.Kurzor u myši zmizí ale nic víc..myslím že dělám všechno dobře i v článku je vše vysvětleno skvěle nevím čím to je??? mám trochu odlišnou verzi photoshopu mám extended verzi ale liší se jen v panelu volby. Můžete mi poradit??? Předem děkuji

  • #25
  • lefiath
  • 20. October 2011 | 23:03
  • Skupina: Správci

Nevím o tom že by to šlo nějak vypnout. Jestli ani shift + myš nefunguje, snad máš něco blokováno samotným počítačem, tady může být problém kdekoliv, je to příliš obecné, když napíšeš že to prostě nefunguje, nemám na to co říct. Zkus napsat na fórum, jestli můžeš poskytnout nějaké detaily navíc, případně screenshot (protože řešíme konkrétní situaci, která se netýká článku, raději bych to přesunul na fórum).

  • #24
  • Petrbar
  • 20. October 2011 | 22:38
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ahojte, je to skvěle popsaný postup při práci s Photoshopem. Jenom bych se chtěl zeptat zkušených, proč mi nejde označit více vrstev (např. pomocí CTRL+myš) ? Jestli je chyba v nastavení? Díky moc za pomoc ;-)

  • #23
  • kocab22
  • 4. June 2011 | 22:56
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Zdravim, jsem na strankach novy a s Photoshopem se teprve seznamuji. Rad bych se neco malo priucil 2d grafice a narazil jsem na tento serial. Komentar vkladam jen abych potvrdil to co bylo receno predchozimi. Velice hezky napsano, tematika neni vysevetlovana polopaticky ale ani prilis stroze. Celkove dore vybalancovano. Souhlasim se zpusobem vyuky, kdy i zakladni veci je lepe vysvetlit. Prosel jsem zatim prvni tri dily a opravdu byly vyborne.
Skvela prace, jen tak dal! Je skvele ze stale existuji komunity lidi kteri vytvari neco ne(jen) pro penize, ale i pro potechu z sireni nabitych informaci dal..

  • #22
  • lefiath
  • 24. April 2011 | 23:17
  • Skupina: Správci

Už je - dej si vyhledat kódování nebo html a to by mělo stačit, v opačném případě jdi do sekce webdesign a hledej ručně.

  • #21
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 23. April 2011 | 20:09
  • Skupina: Neregistrovaní

pekna praca. bude tu aj nieco ako web a prekodovanie PSD do HTML?

  • #20
  • Shinoda
  • 12. April 2011 | 18:37
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Zdravim,
chtěl jsem pochválit článek a jen doplnit u duplikování vrstvy, že máš namysli spíš kopírování. Ve Photoshopu je zkratka Ctrl+J standardně přiřazena funkci "kopírovat vrstvu". Já osobně raději využívám "duplikovat vrstvu (skupinu)" protože tím jde zduplikovat jak vrstva tak i celá skupina vč. všech vrstev v ní (navíc se otevře nové dialogové okno, kde je možné novou vrstvu, resp. skupinu, hned přejmenovat).

U těch "falešných" vektorů je toto chování (při přiblížení jdou vidět pixely) určitě záměrné, protože v bitmapách je potřeba kontrolovat jednotlivé pixely. Např. pokud potřebujete navázat hrany, tak je důležité vidět jednotlivé pixely.

btw: z těch teček v textu jsem měl taky mžitky :-D , dobře zvolená barva..

  • #19
  • Timekiller
  • 23. March 2011 | 22:30
  • Skupina: Neregistrovaní

zdravim...vyborne popsany, podrobny a prehledny... skryty obsah sem taky nasel i kdyz sem si po zobrazeni clanku zacal kontrolovat vadny sektory na monitoru... xD ale fakt to zpusobuje mzitky :-D

  • #18
  • Kubajzik
  • 17. March 2011 | 12:02
  • Skupina: Neregistrovaní

Paráda! Super-truper-monstrozne dobry. Díky! :) Mam doma i nejakou offic. prirucku, ale to me nikdy nebavilo cist, u tebe jsem u tretiho dilu a chce se mi na dalsi! Jen se bojim, ze brzy budu u posledniho a budu muset cekat na dalsi! :) Jdu na ctvrty díl. Práci zdar ! :D

  • #17
  • jindra.jan
  • 21. January 2011 | 11:34
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

to lef: Ač vášnivý čtenář Foglarovek, tohle už si nepamatuju :-) To věřím, že to musí být otravné, koukal jsem do zdrojáku jak je to dělané. Ale fakt jsem měl při čtení v noci mžitky před očima, nebylo to úplně příjemné, ale stálo to za to ;-)

  • #16
  • lefiath
  • 21. January 2011 | 00:24
  • Skupina: Správci

Nu, když už to bylo jednou objeveno, tak asi nemá cenu to skrývat. Jde o odkaz na Rychlé Šípy - v jedné "epizodě" zachránili starou knihu, ve které bylo stejným způsobem vyznačeno kde najít poklad. Původně měla být zpráva ještě delší, ale neměl jsem sílu abych toho napsal víc, narozdíl od vyznačování na papíře je tohle mimořádně otravná záležitost.

  • #15
  • jindra.jan
  • 20. January 2011 | 23:27
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Ha, výborný easter egg! Myslel jsem, že mám mžitky před očima! :-) Opravdu jsem na to přišel před tím, než jsem se dostal ke komentářům. "ubirej se proti proudu černeho potoka, až dojdeš ke skále, která vypadá jako obrovská lidská hlava", nevím co to znamená, ale šifry zbožňuju!;-)

  • #14
  • lefiath
  • 19. January 2011 | 14:35
  • Skupina: Správci

Bravo, našel jsi můj easter egg, teď jsem to dopsal (ono to docela trvá) do takřka úplného znění. Tyhle komentáře potom smažu, aby i někdo další dostal šanci :)

  • #13
  • Adraj
  • 19. January 2011 | 13:31
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

V prvních třech řádcích mám nad některýma písmenkama tečky ... a v jiným článku nejsou. Když vezmu písmenka vyjde mi "ubirej se" :-) Tak se ubírám směrem jakým mě článek vede ;-)

  • #12
  • lefiath
  • 19. January 2011 | 13:08
  • Skupina: Správci

Jaký vzkaz?

  • #11
  • Adraj
  • 19. January 2011 | 11:39
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Díky za pěknej článek - zase se člověk dozvěděl něco novýho ;-) A ten vzkaz na začátku se taky vztahuje k článku ? :-O

  • #10
  • 1pifko
  • 18. January 2011 | 00:23
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

supr práce, je to fakt hodně dlouhý článek, ale i přesto jsem ho dočetl až do konce...líbí se mi, že linkuješ na wiki, uvítal bych klidně i víc provázání na externí weby, pro zkušenější uživatele by to byla možnost, v případě zájmu o konkrétní problematiku, projít detailnější informace/finty...jinak z pohledu začátečníka, moc pěkně popsáno, určitě se k tomuhle článku hodně lidí přiučí mnoho důležitých věcí...s tou délkou si nelam hlavu, jak jsou tam velké obrázky, jde to rychle:D jen tak dál

  • #9
  • bebo
  • 17. January 2011 | 20:54
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Pěkný, víc autorů jako lefiath a tuts jsou za vodou :-P

  • #8
  • lefiath
  • 17. January 2011 | 13:30
  • Skupina: Správci

Díky za upozornění, bral jsem to z wikipedie, protože o fotografování opravdu nic nevím. Později se na to podívám a opravím.

  • #7
  • Neregistrovaný kolemjdoucí
  • 17. January 2011 | 10:26
  • Skupina: Neregistrovaní

ad "viděl jsem ještě jiné, podle všeho populární formáty jako EXIF" - podle mě toto nepatří do sekce mezi formáty souborů. EXIF jsou metadata o pořízení obrazu (snímku), jako je např. datum, čas, clona, závěrka, zda byl použit blesk, GPS souřadnice pořízení atd. Pokud jde o formáty, EXIF data můžete najít např. v JPG souboru z digitálního fotoaparátu.

  • #6
  • out_of_space
  • 17. January 2011 | 10:03
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Dobrý článek. Pro začátečníka rozhodně přínosné. Už se těším na články, kde budou pro mě neznámé věci.

  • #5
  • F3RD4
  • 15. January 2011 | 22:57
  • Skupina: Autoři / Redaktoři

Až ted sem se prokousal zdárně až ke konci :-)
A musí říct "klobouk dolů" :-)

  • #4
  • lefiath
  • 15. January 2011 | 21:05
  • Skupina: Správci

Já myslím že jsem to s tou délkou přehnal a nikdo to nezvládl dočíst do konce. Aspoň klikají že se jim to líbí :-)

  • #3
  • JakubHoudek
  • 15. January 2011 | 20:13
  • Skupina: Autoři / Redaktoři

Vážení, myslím si, že by komentář za takto dlouhý a výživnými informacemi nabytý článek autor jistě ocenil. Věřte, že je za tím X hodin práce a navíc to autor nepíše pro sebe, ale pro vás!

  • #2
  • Vojtěch Audy
  • 15. January 2011 | 15:43
  • Skupina: Neregistrovaní

Pěkný díl, těším se na další. :-D

  • #1
  • Saragon
  • 13. January 2011 | 00:37
  • Skupina: Registrovaní Uživatelé

Tvoje články mě pokaždé dokáží něčím pobavit (alertnasranyjaksvina.jpg). A informační hodnota je nepopiratelná. Dobrá práce.

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi